maandag, december 05, 2005

Sinterklaas en Père Fouettard

Noord- en Oost-Frankrijk vieren ook Sint-Nicolaas, al doen zij dat iets anders dan in Nederland. Daar heb ik gisteren een reportage over geschreven vanuit Metz in Lotharingen. Het meest opvallende verschil is 'Père Fouettard', de metgezel van de Goedheiligman. Hij is een soort oermens (zie foto) met een grote rode of zwarte baard, die vrijwel zijn hele gezicht bedekt.
Hij is een stuk angstaanjagender dan de Nederlandse pieten. Met een roede rent hij achter de kinderen aan, die terugdeinzen en soms zelfs schreeuwen wanneer hij langs komt lopen.
Voor mij was het lastig, omdat hij moeilijk was te fotograferen. Hij stond geen seconde stil, zelfs (juist) niet toen ik hem dat vriendelijk vroeg.
Een polemiek over de politiekcorrectheid van Père Fouettard heeft in Frankrijk voor zover ik heb kunnen nagaan nooit plaatsgevonden. Roodharigen of mensen met lange baarden voelen zich niet te kijk gezet door de onvriendelijke verschijning, die een praalwagen bij zich had vol kleine duiveltjes.
Ik moest daaraan denken omdat ik vanmorgen in Le Figaro een artikel las over de Nederlandse Sint die beschuldigd wordt van slavenhandel. Hoewel ik dacht dat de tijd van groene en blauwe pieten voorbij was, heeft de krant toch nog een ontevreden man gevonden die het onterecht vindt dat de pieten naast het paard moeten lopen. 'Op een dag moet ook een zwarte het paard kunnen bestijgen,' zei hij. En passant las ik dat de 'moorkop' binnenkort van naam moet veranderen, waarover mij nog niets bekend is.
Maar ook de Franse Sint heeft zo zijn probleempjes. In een poging de probleemjongeren in de problematische voorsteden op andere ideeën te brengen, sprak hij de legendarische woorden: 'Respecteer jullie ouders en de leraren. Saint-Nicolas n'aime pas la violence.'

0 Reactie(s):

Een reactie posten

<< Home