woensdag, december 03, 2008

Waarom overtreden Fransen het rookverbod niet?

PhotobucketFoto: Alain Bachellier

Van alle landen waar een rookverbod in de horeca geldt, leidt dat alleen in Nederland tot grootschalige overtredingen. Ik was er zaterdag nog getuige van, in een van mijn favoriete Haarlemse kroegen, Bruxelles. Die ik overigens zal boycotten totdat ze het verbod wel naleven. Voor mijn mening, lees dit bericht.
Mij interesseert de kwestie: waarom zijn Nederlandse rokers de meest rebelse? Een vriendin in Parijs, fanatiek rookster, verbaast zich erover dat Franse rokers zich wel gedragen en Nederlanders niet. Fransen komen toch juist overal tegen in opstand? Nu staan ze gedwee in de kou te roken of in abjecte, onverwarmde rookruimtes, waar zelfs menig verstokt roker weinig lol aan beleeft. De Franse roker zou volgens haar een voorbeeld moeten nemen aan Nederland.
Net als zij zou ik overtredingen met beroep op 'aantasting van onze vrijheid' eerder in Frankrijk verwachten dan in Nederland. Sommige Nederlandse vrienden zijn dat met me oneens. Volgens een notoir Nederlandbasher, wiens naam ik even in het midden laat, heeft het te maken met het egoïsme en gebrek aan opvoeding van Nederlanders. Fransen kunnen tenminste ook netjes rechts staan op een roltrap, zodat mensen met haast erlangs kunnen. Ze houden zich dus ook netjes aan het rookverbod, waarbij ze aan het welzijn van de niet-rokers denken.
Een andere vriend wijst erop dat Fransen zich beter naar de letter van de wet gedragen dan bijvoorbeeld Nederlanders met onze gedoogcultuur. Mijn ervaring is echter dat Fransen wat dat betreft niet braver zijn dan Nederlanders. Zodra ze ongestraft belasting kunnen ontduiken, of verkeersovertredingen kunnen maken, hebben ze niet meer scrupules dan Nederlanders, wellicht zelfs minder.
Misschien zoek ik te ver en heb ik gemist dat in Nederland een populair figuur heeft opgeroepen tot opstandigheid en dat de Nederlandse rebellie zodoende eerder te wijten is aan toeval, dan aan een afwijkende volksaard.
Ik ben benieuwd of jullie hierover een mening hebben.

Labels:

11 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

In Nederland is de opstand tegen het rookverbod volgens mij vooral gestart door de kleine kroegbazen. In de eerste periode van het rookverbod leek het erop dat men zich en masse aan het verbod hield.

Echter, de kroegbazen hebben heel slim continu het nieuws weten te halen met leuzen als 'wij lopen omzet mis' en 'we gaan failliet door het rookverbod'. Dit nieuws klonk natuurlijk als muziek in de oren van de rokers, die als gevolg daarvan ook opstandiger werden. En op het moment dat cafés gezamenlijk besluiten om 'de asbakken weer op tafel te zetten', of om 'inspecteurs van de VWA te fotograferen' wat eveneens veel media aandacht heeft gekregen, zijn rokers meer geneigd het verbod aan hun laars te lappen.

3/12/08 14:02  
Blogger Hermieneke schreef...

Ik heb geen idee. In Montpellier weet ik het gewoon aan het klimaat dat buiten roken geen problemen oplevert, maar als het in heel Frankrijk zonder morren wordt aanvaard, klopt die hypothese niet.

3/12/08 14:10  
Blogger Arjan Tupan schreef...

Mijn bescheiden mening is tweeledig. Ten eerste denk ik dat Fransen toch stiekem geneigd zijn om zich meer aan regels te houden. Dat merk ik bijvoorbeeld aan de gemiddelde snelheid op de A1 als ik naar Nederland rij, maar zijn er in Frankrijk nogal wat wetten die voordelig zijn voor bijvoorbeeld werknemers, en daar houdt men zich natuurlijk graag aan.
Aan de andere kant zijn Nederlanders notoire klagers. En is het in Nederland ook niet ongewoon dat als er een nieuwe wet komt, men zoveel mogelijk probeert aan te tonen er nadeel van te ondervinden om zo een vergoeding te kunnen krijgen. Persoonlijk vind ik het een gebrek aan ondernemerschap van de kleine kroegbazen. En ontrouw zeurgedrag van de vaste clientele die niet meer komt opdagen. Als roker laat ik me in Parijs in ieder geval niet tegenhouden. Als ik wil roken, stap ik even naar buiten. Zo spannend is dat niet. En je raakt zo ook nog eens aan de praat met vreemden, wat soms best interessant kan zijn.

Kortom: franse wettelijke volgzaamheid en de Nederlandse klaagcultuur.

3/12/08 23:09  
Blogger Hazkan schreef...

Zou het er niet ook aan kunnen liggen dat de Fransen veel gevoeliger zijn voor autoriteit dan de Nederlanders?

Mijn ervaring is toch dat lieden als politieagenten in Frankrijk meer angst inboezemen dan in Nederland.

4/12/08 10:24  
Blogger emile schreef...

Hier in mijn straat staat bijna dagelijks een manif, dus ben ik een andere mening over de klaagcultuur aangedaan... De vorm is weliswaar anders, maar klagen kunnen ze, desnoods met geweld ;-)

Ik heb gisteravond een klein opinieonderzoek gedaan (n=2) over de door De Correspondent geponeerde questie, zoals dat in oud-Nederlands parlementair taalgebruik gesteld werd, en daaruit rolde de simpele conclusie dat de Franse cafés over het algemeen zijn uitgerust met een (al dan niet verwarmd en/of afgeschermd) terras; iets dat de meeste Nederlandse kroegen missen. Waar sta je liever buiten: op een Frans terras of op een mistroostig Nederlands stoepje?

4/12/08 10:29  
Blogger Arjan Tupan schreef...

Emile heeft een raak punt. En toch vind ik dat er overmatig gezeurd wordt in NL ;-)

4/12/08 14:23  
Blogger Simone schreef...

In het boek 'Frankrijk achter de schermen'van Marc Chavannes het volgende citaat van Francois Rachline: "Frankrijk schakelt pas om als het niet anders kan. Fransen zijn formidabel als ze geen keus hebben. Als dit land moet veranderen, kan het heel snel. Het gebeurt reactief, maar intelligent en effectief"

Fransen blijven verbazen. Gelukkig maar. Zelf denk ik dat de volgzaamheid van A clear blue sky
weleens een belangrijke reden zou kunnen zijn.

4/12/08 20:55  
Blogger Croque-monsieur schreef...

Ik probeer het in het Nederlands...

Ik denk aan een paar redenen:
- het grebrek aan savoir-vivre bij een paar Nederlanders. Niet allen, God zij dank, maar genoeg om te verpesten voor de anderen
- een verschil in het begrip van de persoonlijke grenzen. Als kind in Frankrijk, in de crèche of in de école maternelle, beleef je een cultuur dat veel collectiever is dan in Nederlands: "la liberté des uns s'arrête om commence celle des autres" leer je heel snel, anders wordt je uitgesloten. Veel Fransen begrijpen dat roken een geweld is tegen de anderen, een grens aan anders vrijheid. Dat is vaak een andere verhaal in Nederland, waar kinderen doen veel te vaak alles wat ze willen (een oud liedje, weet ik)
- Franse hebben een cultuur van sabotage (tegen een overmachtige Franse Staat) maar hebben geleerd veel meer ingewikkelde sociale regels te volgen dan de Nederlanders. Nederlanders zijn minder gepolitiseerd, en dus een beetje meer kinderachtig in hun oppositie tegen hun Staat.
- Franse horeca is soms onbeleefd en heeft vieze toiletten maar is vaak veel moderner dan in Nederland. Nederlandse horeca is gekend voor zijn gebrek aan service, kwaliteit en inventiviteit. Veel te vaak hebben we slechte hygiëne, slechte service, slecht eten, en veel attitude. Nederlanders zijn bereid veel geld te betalen in een slechte restaurant, waarom zou de baas iets anders doen? In plaats van nieuwe dingen te vinden (voor families met kinderen bvb, thema avonden, extra kwaliteit of inventiviteit in wat wordt geserveerd), klagen ze.

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest en niet gevallen ben in oude clichés... De groeten uit de Pijp...

5/12/08 01:09  
Anonymous Anoniem schreef...

in parijs weet ik het niet, maar in de provence is in elk 2 de dorpje een kroeg te vinden waarin gewoon gepaft wordt en ik was onlangs in marseille, waar hetzelfde gebeurt.

5/12/08 03:05  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Interessante commentaren, dank voor jullie reacties.

Een aantal puntjes:
- Interessante observatie vanuit de Provence. Ook ik kom regelmatig Parijs uit en betreed dan meestal vroeg of laat wel een café. Ik ben echter sinds de ingang van het rookverbod nog nergens in Franse cafés op rokers gestuit.

- Scherpe inbreng van De Fotograaf. Het verschil tussen een Parijs' verwarmd terras en een Hollandse gootsteen zal zeker een factor zijn, maar niet doorslaggevend vermoed ik. Begon het overtreden in NL ook niet al direct in de zomer?

- Wellicht is de aanpak van de Nederlandse caféhouders slimmer geweest, zoals Judith schrijft, maar hun Franse collega's hebben vrijwel hetzelfde geprobeerd te doen. Ze hebben geprotesteerd en gewezen op teruggelopen omzet (die wellicht ook aan de crisis is te danken), maar kregen weinig steun.

Later meer...

7/12/08 18:39  
Anonymous Anoniem schreef...

Toevallig was ik op 3 december in Parijs en schreef ik die dag een blog over het rookverbod.

Het is zeker zo dat het beter wordt nageleefd dan in Nederland. Met voor- en nadelen. Het was in veel Franse café's stervenskoud als gevolg van in- en uitlopende rokers die de deur bij een graad of5C gewoon open lieten.

Buiten daarentegen was het aangenamer. De terrassen waren door plastic tenten afgesloten, er stonden gasbranders en er werd gewoon bediend. Zonder afzuiging en met verwarming waarschijnlijk ongezonder voor de obers dan voorheen binnen.

Bij vlagen was het op straat warmer dan binnen...

8/12/08 19:12  

Een reactie posten

<< Home