zondag, mei 24, 2009

Mickaël, alweer een nieuwe kapper

Kapper David, de op het oog zo vriendelijke jongen die uitbaatster Anne in de steek liet om filmsterren te knippen, heeft een opvolger, Mickaël. Hoewel ik vorige week weer eens zag dat ik op moet passen met vooroordelen en het uiteraard verwerpelijk is om in hokjes te denken, deel ik hem vanuit mijn kappersstoel in bij de categorie 'homo met een fetisj voor piraten'. In Toulon at ik - met mijn toenmalige vriendin - een jaar of vijf geleden in een restaurant dat geheel volgens dat thema was ingericht.
Mickaël draagt een ketting van houten kralen, een gesp in de vorm van een groot doodshoofd, leren polsbandjes met gaatjes en een strak hemd waardoor de tattoos op armen, schouders en rug goed uitkomen. Hij heeft een zekere lichaamsgeur, die de meeste vrouwen waarschijnlijk zouden kwalificeren als op het randje van sexy en stinken.
Zoals bekend had Anne, ondanks de crisis, de nodige moeite hem te vinden, maar sinds een maand is Mickaël nu aan de slag. Over mijn Venetiaans blonde lokken hoef ik me geen zorgen te maken, die zijn ook bij hem in goede handen. Ook al kreeg ik geen compliment en bezigde hij mijn geliefde term niet.
Mickaël is al 28 jaar kapper, op zijn vijftiende begon hij. Ook hij maakte de nodige omzwervingen via de theater- en showwereld, maar hij vindt de sterren uiteindelijk meer iets voor beginnende kappers of voor provincialen. Je krijgt nauwelijks erkenning, het verdient slecht en je moet iedere keer weer een nieuwe aanstelling zoeken.

Rock-hair cut. Kapper nabij Canal Saint-Martin, Parijs. Foto: vinzzzzzzzzzz

Labels: , ,

1 Reactie(s):

Blogger François schreef...

Nou ja, na alweer zo'n bloedstollend haar-avontuur van de Correspondent, kan het niet anders of er moet een film van komen. Ik zie het voor me: "Cheveux, les avontures d'un jeune blond vénitien". Met een beetje opschieten haalt die film Cannes 2010 nog wel.
Die Anne, dat lijkt me een vaag type, dus dat is een mooie rol voor Jane Birkin. En als ze niet zo vaag is, moet Sophie Marceau het maar worden. Is ook beter voor de box-office. Gokje, voor de Correspondent is Thomas Dutronc een geschikt acteur. Met een kleurspoelinkje. En voor de schier eindeloze rij wel of niet begrijpende kappers als David en Mickaël zijn vast zat acteurs te vinden.
En als ik toch bezig ben: door de hele film zien we op de achtergrond een cliente in de salon die wordt geknipt, gefohnt en gepolitoerd. Af en toe komt ze close in beeld. Uiteraad. Deneuve. Wie anders.
Soon in a cinema near you....

24/5/09 19:40  

Een reactie posten

<< Home