donderdag, december 04, 2008

Parijse boekenstalletjes bedreigd met uitsterven

Photobucket
De 80-jarige klant Pierre Gouny koopt enkele boeken van Anatole France bij boekhandelaar Xavier Versini (links). Foto: Ilse Leenders

Met een beetje mazzel leest u vandaag in uw GPD-krant (iedere krant is vrij een verhaal wel of niet mee te nemen en het aanbod is doorgaans groter dan de beschikbare ruimte) mijn reportage over de bouquinistes de Paris, de boekhandelaars op de kades van de Seine. Hun handelswaar ligt dag en nacht in herkenbare groene bakken (en wordt daar op sommige zaterdagavonden afgesmeten door dronkenlui).
Door ontlezing en internetconcurrentie kiezen steeds meer verkopers ervoor beeldjes van de Eiffeltoren aan te bieden en andere prullaria: die verkopen beter. Het stadsbestuur van Parijs wil juist dat het boekenstalletjes blijven.
Dat de nood bij sommigen aan de man is, bleek toen fotograaf Ilse Leenders een stalletje wilde vastleggen nabij Saint-Michel. Dat mocht best van de handelaar, maar alleen in ruil voor twee euro. Tja, daar gaan wij natuurlijk niet op in.
Zelf heb ik in ruim zes jaar Parijs nog nooit een boek gekocht bij de stalletjes, hoewel ik er met regelmaat langsloop. Dat moet binnenkort maar eens veranderen. Meer over de boekenstallen in de kranten.

Labels: , ,

4 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

nog nooit bij een boekenstalletje in 6 jaar een boek gekocht?
u zult wel niet zo op de hoogte zijn van de franse cultuur neem ik aan, of heeft een ongelimiteerd boekenaankoopbudget.

5/12/08 03:07  
Anonymous Anoniem schreef...

ik heb erg de indruk dat reageren op uw blog geen zin heeft? als het in de reactieruimte niet tot een dialoog komt kunt u die net wo goed sluiten, o4!

6/12/08 02:47  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Mijn excuus dat ik op Sinterklaasavond om 3 uur 's nachts niet achter mijn laptop te zitten om u te bevestigen dat ik welhaast niets van de Franse cultuur weet en daarom al zes jaar een praktijkstage volg.

7/12/08 18:10  
Anonymous Anoniem schreef...

nee, ik zie het al: van een serieuze discussie gaat het niet komen met u.

13/12/08 00:25  

Een reactie posten

<< Home