vrijdag, maart 03, 2006

Daklozen Parijs in tenten


Daklozen Spidou in de tent en Fred staand bij het Centre Pompidou. Foto: Olivier van Beemen

Het is weer kouder in Parijs de laatste dagen en het heeft zelfs een beetje gesneeuwd. Dat wordt de komende dagen weer verwacht. Een goede gelegenheid om eens te kijken hoe het staat met de daklozen aan wie Médecins du Monde (Dokters van de Wereld) sinds een aantal maanden tenten geeft.
Ik begaf me vanmorgen naar Camping Centre Pompidou, waar een tiental tentjes naast elkaar echt iets wegheeft van een kampeerterrein. Ik raakte er aan de praat met een Engelsman die Nederlands spreekt, omdat hij er tien jaar gewoond heeft, maar nog te veel mensen kende in Nederland om in de krant te willen. Verder sprak ik met het illustere trio Spidou, Loïc en Fred. Die wilden wel met naam in de krant en op de foto.

Het verhaal staat op deze drie plaatsen te lezen.

Labels:

5 Reactie(s):

Blogger Esther schreef...

Ik heb het gelezen. Mooi onderwerp, mooi verhaal.

Zelf interviewde ik ooit zwervers in Londen die ik eerst enkele ponden moest betalen voordat ze wilden praten en worden gefotografeerd. Ik ben toen maar overstag gegaan...

3/3/06 10:13  
Anonymous Anoniem schreef...

De hele Gelderlander-e-paper afgeklikt, maar geen verhaal over daklozen :( Of heb ik iets gemist???

3/3/06 10:50  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Dank je. Interessante kwestie. Ik heb, zoals vrijwel iedere journalist zal zeggen, als principe dat ik nooit iemand betaal voor informatie of voor een foto, zelfs toen ik in het straatarme Mali mensen ondervroeg of fotografeerde. Maar heb deze zwervers uiteindelijk ook enkele euro's gegeven. Wel na het interview en van tevoren was het niet afgesproken, waardoor ik vind dat ik niet voor de info betaald heb, maar goedwillende burger was.

3/3/06 10:54  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Aan renes

Zie deze reactie.

Ik zal kijken of het stuk elders op het net staat. Een stuk voor de GPD mag ik niet zelf op mijn site publiceren...

3/3/06 11:08  
Anonymous Anoniem schreef...

Ja, ik wist het ook wel, het was ook een eerste reactie...

Bedankt voor de linkjes :D

3/3/06 19:08  

Een reactie posten

<< Home