vrijdag, februari 24, 2006

Correspondent in de banlieue

Parijs naar links, ik naar rechts. Foto: Olivier van Beemen

Uw verslaggever in Parijs gaat het eens even helemaal anders doen. Medio maart verplaatst het Franse bureau GPD/Elsevier de burelen uit de Parijse binnenstad naar La Grande Borne, een buurt in de voorstad Grigny. Naar het voorbeeld van het Franstalige Zwitserse weekblad L'Hebdo (zie dit bericht) vestig ik me een dag of tien in een probleemwijk. Helaas zal ik het tijdschrift, dat al sinds november non-stop journalisten stuurt naar het plaatsje Bondy, niet kunnen evenaren: de hele redactie werkt mee. De GPD en Elsevier zullen de hele redactie niet over laten komen, vrees ik.
Toch hoop ik dat ik in een kleine twee weken een stuk dieper door kan dringen tot het leven in een buitenwijk dan in de één, twee of drie (mid)dagen die je normaal gesproken uittrekt voor een reportage.
Behalve een afsluitend verhaal voor kranten en tijdschrift, zal ik meerdere malen per dag mijn ervaringen bekend maken op dit weblog. Interviews, observaties, anekdotes: de lezer moet een getrouw beeld krijgen van het leven in de voorsteden, waar meer gebeurt dan drugshandel, autootje in de fik steken en stenen gooien naar de politie. In tegenstelling tot de meeste journalisten zal ik dan ook ruim aandacht besteden aan alles wat wel goed gaat.
Ik heb de wijk La Grande Borne in Grigny uitgekozen, omdat ik daar al eerder was, tijdens de rellen die eind oktober vorig jaar begonnen. Ik heb daar al een redelijk aantal bewoners ontmoet, wat me hopelijk op weg kan helpen.
Afgelopen woensdag en vandaag ben ik op voorbereidend bezoek geweest. Een woonruimte vinden zal geen sinecure zijn. In het uiterste geval kan ik terugvallen op een Formule 1 hotel, op honderd meter van de wijk. Maar ik heb nog drie weken en hoop via de contacten toch iets te vinden.
Naar verwachting blog ik dus tussen 13 en 23 maart vanuit Grigny. Hou dit weblog in de gaten.

Labels: ,

5 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

Ik ben erg benieuwd! Alleen al voor jouw verhalen zou ik eigenlijk al lid moeten worden van de Gelderlander...

Ken je het boekje van Adriaan van Dis? Die schetst een beklemmend beeld van de banlieus. Met als slotzin "Als er ergens in europa een revolutie uitbreekt, dan wederom in Parijs"...

24/2/06 23:24  
Anonymous Anoniem schreef...

Je baas kan tevreden zijn, ik heb een proefabonnement genomen op de e-paper-Gelderlander. Alleen jammer dat niet kan worden gezocht op de naam van de auteur...

24/2/06 23:34  
Anonymous Anoniem schreef...

Ook fraai.. ik kan niet in het verleden / archief kijken, behalve je valentijnsverhaal. Hadden ze me ook wel mogen vertellen. Maar hopelijk kondig je trouw aan wanneer je schrijft...

24/2/06 23:42  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Ik voel me zeer vereerd en zal de baas op de hoogte brengen...

Meestal kondig ik mijn verhalen inderdaad aan. Probleempje is alleen dat GPD-correspondenten nooit zeker zijn wanneer welke krant een verhaal meeneemt. We leveren iedere dag 2 à 3 keer meer verhalen dan dat er ruimte is op de diverse buitenlandpagina's. Gelukkig is de Gelderlander een vrij trouwe afnemer van de stukken uit Parijs.

Onder het zink van Adriaan van Dis heb ik ook met veel plezier gelezen.

25/2/06 13:26  
Anonymous Anoniem schreef...

bikkelen oli! Ben benieuwd

27/2/06 16:18  

Een reactie posten

<< Home