maandag, juli 17, 2006

Geschiedenis spoorlijn Amsterdam - Parijs


Affiche van deze site, met veel andere affiches van historische treinverbindingen

Hoewel ik, zoals ik al eens eerder berichtte, geen groot fan ben van de hogesnelheidstrein Thalys tussen Amsterdam en Parijs, moet ik zeggen dat ze ter gelegenheid van hun tienjarig bestaan een aardige site hebben geopend: Thalystory (voor tweetaligen: de Franse stem vind ik aangenamer dan de Nederlandse).
Daarop zie je in vijf etappes met historische filmpjes de geschiedenis van de spoorlijnen tussen Parijs, Brussel, Amsterdam en Keulen, de voornaamste huidige Thalysbestemmingen. Nederland wordt een beetje onderbelicht naar mijn idee, maar dat komt wellicht doordat er op spoorweggebied weinig revolutionairs uit Nederland is gekomen. Corrigeer me als ik ongelijk heb.
Ook al waren ze een stuk langzamer, treinen met namen als L'Etoile du Nord (de ster van het noorden), L'Oiseau bleu (de blauwe vogel) en de Trans Europ Express (TEE) spreken meer tot de verbeelding dan de Thalys.
Nog een kleine anekdote: toen ik héél lang geleden jong was en iedere ochtend een kleine tien kilometer naar school moest fietsen, tussen Vogelenzang en Haarlem, kwam iedere ochtend de - inmiddels opgeheven - nachttrein uit Parijs voorbij. Het idee dat de reizigers in die trein een nacht eerder uit het verre Parijs waren vertrokken, maakte me bijzonder jaloers en zette aan tot dromen.
Uiteindelijk heb ik die trein nog een paar keer genomen. Erg goede herinneringen bewaar ik er echter niet aan. Je staat 's nachts overal uren stil, omdat de afstand tussen Parijs en Amsterdam (ongeveer vijfhonderd kilometer) eigenlijk veel te klein is voor een nachttrein die een beetje doorrijdt. Bovendien is in het idyllische Noord-Franse stadje Aulnoye Aymeries ooit mijn rugtas met mijn kleren voor twee weken vakantie uit de trein gepikt, toen ik eindelijk in slaap gevallen was.

Ook iets meegemaakt op het spoor tussen Amsterdam en Parijs? Schroom niet het hieronder wereldkundig te maken.

2 Reactie(s):

Blogger Olivier van Beemen schreef...

Merci! Ik schreef er al eens over voor Elsevier. En de avonturen?

20/7/06 09:57  
Anonymous Anoniem schreef...

Wellicht een late reactie, maar ik heb veel aangenamere herinneringen aan die nachttrein, maar ik ging er ook speciaal voor. Dat lange wachten op de stations had zijn charmes, 's morgens vroeg door het heiige Noord-Franse land reizen alsook het aankomen in het grote kopstation Paris Nord. Blij te vernemen trouwens dat er meer mensen zijn die de Thalys maar niks vinden en liever die andere treinen hebben, althans dat begrijk ik uit Uw artikel.

14/10/08 05:33  

Een reactie posten

<< Home