woensdag, augustus 23, 2006

Observaties aan boord van de Thalys

Afgelopen weekend zat ik weer eens in de Thalys, de zogenaamde hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Parijs. Enkele observaties:

- De Engelse versie van het bandje is aangepast. De rare klemtoon van always carry your tickets with you' is veranderd en 'a choice of snacks and sandwiches are' niet langer 'available', maar 'is available'. De lelijke Vlaamse stem en het deuntje zijn helaas onveranderd.

- Tussen Antwerpen en Brussel ligt een kleine 50 kilometer. De trein doet daar drie kwartier over, net iets meer dan 60 km/u. Zelfs in de randstad rijdt hij sneller. Een hogesnelheidslijn staat daar voorlopig niet op het programma, dus ook wanneer het traject tussen Schiphol en Antwerpen klaar is, blijven we boemelen door Vlaanderen.

- Ik schreef al eens over mijn recente 7,5 uur vertraging. Mijn geld had ik vrij snel terug, dat moet ik Thalys nageven. Bovendien kreeg ik gezien de uitzonderlijke situatie 50 procent extra: netjes.
De vorm van betaling is daarentegen schandalig: tegoedbonnen. Zelf mijn voorgeschoten taxi die me om half vier 's nachts naar huis bracht voor vijftig euro, werd omgezet in Thalysbonnen, die na een jaar hun geldigheid verliezen.
Voor mij is dat geen bijzonder groot probleem, aangezien ik het komende jaar nog wel 140 euro aan de trein zal besteden, maar een aantal medepassagiers van mijn vertraagde, aircoloze trein gaf te kennen nooit meer met Thalys te willen reizen. Een drie uur lange stop in veertig graden tussen de suikerbieten van Haute Picardie kon ze maar matig bekoren.
Omdat ik de kwaadste niet ben: hier een tip om toch gewoon je geld terug te krijgen. Koop een kaartje van het dure Librys-tarief en lever dat weer in (liefst bij een ander loket). In Nederland krijg je het volle bedrag terug zonder de 'boekingskosten' van 3,50; in het buitenland verlies je niets. Op eigen risico...

Eerder berichten over Thalys:

Labels: ,

5 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

Ik ga overmorgen weer met de Thalys naar Nederland. Meestal vind ik het een erg prettige manier van reizen (behalve dan de berichten over snAcks and sandwietsjes): in het algemeen goedkoper, sneller en comfortabeler dan met het vliegtuig in ieder geval ( Easyjet of Ryanair mag trouwens van mij wel gaan vliegen op bijv. Eindhoven van Orly of Roissy: dat zou nog wel eens interessant kunnen zijn qua prijs en reistijd).
Je schrijft dat na de invoering van de HSL de Thalys een boemel blijft tussen Antwerpen en Brussel. Volgens wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/HSL_1) wordt het traject (maar wanneer?) aangepast en kan er dan 160 km/uur op worden gereden. Wie heeft er gelijk?

23/8/06 11:16  
Anonymous Anoniem schreef...

Excuus! Verkeerde wikipedia-link. Dit is de goede: http://nl.wikipedia.org/wiki/HSL_4

23/8/06 11:17  
Anonymous Anoniem schreef...

Tja; die Nederlandse stem doet me altijd afvragen of ik ook zo grappig klink in het Frans; Disney doet het trouwens niet beter - ondanks het feit dat er honderden Nederlanders werken in het park, zijn de Nederlandse medelingen (het vuurwerk zal *in* vijf minuten *aanvangen*) door een niet-nederlandse ingesproken.

23/8/06 14:42  
Anonymous Anoniem schreef...

Ha, daar zou wiki wel eens gelijk kunnen hebben...

Ik zal het nog eens nagaan als ik meer tijd heb, ben nu op reportage.

Goed nieuws in ieder geval!

23/8/06 19:40  
Anonymous Anoniem schreef...

Dat deuntje en die Vlaamse stem zijn voor mij een reden om iedere keer weer alternatieven te zoeken op de Thalys (ik ga heel vaak naar Parijs omdat mijn vriendin daar woont). Helaas blijkt het toch iedere keer veruit de goedkoopste oplossing te zijn (behalve de bus...)

Ik kan niet zeggen dat ik het een prettige manier van reizen vind. Je hebt heel weinig beenruimte, de 'snacks' zijn niet te eten, je moet in parijs eerst een kilometer langs het spoor lopen met je koffers voordat je bij de tweede klas aangekomen bent, en na elke stop komem die verschrikkelijke mededelingen weer...

25/11/08 10:11  

Een reactie posten

<< Home