donderdag, augustus 03, 2006

Lavendel


Lavendelboerderij in La Faurie, Zuid-Frankrijk Foto: Olivier van Beemen

Als kind was ik al dol op lavendel en ik had begin deze week een heus momentje van Proustiaanse mémoire involontaire toen ik voor een reportage een schuur bezocht waar lavendel gedistilleerd wordt tot olie. De geur deed mijn gedachten afdwalen naar het huisje op de Mont-Ventoux waar ik temidden van lavendelvelden een kleine twintig jaar geleden een heerlijke vakantie doorbracht. Jammer dat ook de herinnering bovenkwam aan de reuzenwesp die, verscholen in de lavendel, mijn waterschoen (jaja) was binnengedrongen en daar behoorlijk huishield.
Verder heb ik goed nieuws voor jonge mannelijke lavendelliefhebbers, zoals ikzelf: critici die vol cynisme blijven roepen wat voor een ouwewijvengeurtje lavendel toch is, hebben het mis. Een van de hoofdbestandsdelen van het herenparfum Le mâle (mannelijker kan niet...) van Jean-Paul Gaultier is lavendelolie, zo vertelde een deskundige me. Dus.

Lees het verhaal onder meer in De Stentor

Labels:

0 Reactie(s):

Een reactie posten

<< Home