vrijdag, augustus 04, 2006

Aandachttrekkers van Hiscox verzekeringen

Met het risico dat negatieve aandacht beter is dan geen aandacht, hier een berichtje over verzekeringsmaatschappij Hiscox, die van de komkommertijd gebruik probeert te maken door overdreven persberichten uit te zenden: een smeekbede om aandacht. Deze week ontving mijn redactie in Den Haag dit persbericht:

Grote inbraakgolf gaande in vakantiewoningen Zuid-Frankrijk

In Zuid-Frankrijk worden op grote schaal vakantiehuizen leeggeroofd. Dit terwijl de eigenaren zich in het zwembad of de tuin bevinden, de zogenaamde ‘vol piscine’. Dat constateert de internationale verzekeraar Hiscox, die gespecialiseerd is in de verzekering van tweede woningen. Sinds het begin van de zomer is er een zeer forse stijging van inbraak en diefstal in dure vakantiewoningen. Het gevolg is dat bewoners van vakantiewoningen in Zuid-Frankrijk gaan verhuizen naar de Spaanse eilanden en Portugal. Volgens Jeroen Opstelten van verzekeraar Hiscox houden criminelen er bijzondere methodes op na om duurzame goederen te stelen. Volgens Opstelten kunnen vakantiegangers hun exclusieve auto’s beter uit het zicht plaatsen, omdat zij anders de indruk wekken dat er dure spullen in het huis aanwezig zijn. Daarnaast wordt het laten afleveren van dure goederen op de woonlocatie afgeschat. Omdat het al regelmatig is voorgekomen dat deze goederen een aantal dagen later uit het huis gestolen werden.

Jeroen Opstelten licht bovenstaande ontwikkeling graag toe.

Aardig zomeronderwerp, leek de redactie. En dacht ik zelf ook. Eerst maar eens Jeroen Opstelten bellen voor wat cijfers en vragen of hij me in contact kan brengen met gedupeerden. Deze conversatie volgde:

- Ik las uw persbericht over het toegenomen aantal inbraken in tweede huisjes en u zou dat kunnen toelichten.
- Vraagt u maar.
- Kunt u me eerst wat cijfers geven? Hoe sterk is die toename?
- Het gaat om tientallen claims.
- Hoeveel dan precies?
- Een kleine twintig.
- Hoeveel dan precies?
- Zeventien. Maar de zomer is nog niet afgelopen.
- En die forse stijging ten opzichte van vorig jaar?
- Die cijfers heb ik hier niet. Het gaat vooral om de trendverschuiving. We zien dat mensen steeds vaker worden overvallen terwijl ze thuis zijn.
- Hoeveel gevallen?
- Ruim 50 procent.
- Negen dus?
- Het gaat vooral om de stijging ten opzichte van voorgaande jaren.
- Maar daar had u geen cijfers van. Hoeveel is de stijging dan ten opzichte van voorgaande jaren?
- Toch al gauw tientallen procenten.
- 1 of 2 meer dus?
- Het is vooral de trend. Internationaal constateren wij dat ook. Blablabla

Diverse media hebben het persbericht met de naam van de verzekeraar en de 'tientallen gevallen' overgenomen. Wel jammer dat het verhaal en een reis naar het zuiden van de baan zijn...

Labels:

4 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

Je bent een topjournalist Oli!

4/8/06 12:49  
Blogger Remco Reiding schreef...

Bij deze is het aantal reactie op deze post met honderd procent toegenomen. Een waanzinnige stijging!

Remco's Rusland

5/8/06 00:31  
Anonymous Anoniem schreef...

En hoe zit het met dat bericht dat er een trend is dat Parijse jeugd op scootertjes de snelwegen (m.n. de A86)afstruint om in de files ruitjes in te tikken en tasjes weg te grissen?

6/8/06 20:01  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Uw onderzoeksjournalist zal dat eens haarfijn gaan uitzoeken.

7/8/06 11:47  

Een reactie posten

<< Home