maandag, september 11, 2006

Vervloekte oesters van Arcachon


Oesterbanken in Bassin van Arcachon. Foto: Olivier van Beemen

Het zit de oesterkwekers van het Bassin van Arcachon niet mee. In 2003 lag de verkoop van hun product een tijd stil als gevolg van de olieballetjes die waren aangespoeld uit de Prestige en bleek het lastig het vertrouwen van de consument te herwinnen. Vorig jaar mochten de ostréiculteurs (oesterkwekers: Fransen houden van complexe termen) opnieuw vijf weken lang de markt niet op en nu is het weer raak. Twee mensen zouden gestorven zijn als gevolg van oesterconsumptie. Bij een van hen bleek dat afgelopen weekend niet het geval te zijn, de ander wordt nog onderzocht. Weer geldt een verkoopverbod.
Dit weekend ging ik met Denis en Ghislaine Pinto op hun boot mee naar hun oesterbanken, waar nog voldoende werk te verrichten viel. Helaas had ik me iets te warm aangekleed (ik had de Mont Blanc nog in mijn achterhoofd), anders had ik gerust een frisse duik kunnen nemen.
Met gevaar voor eigen leven heb ik op de terugweg naar de haven een paar verse oesters gegeten. Een beetje zout, maar wel erg lekker. Morgen staat mijn verslag in de GPD-kranten.

Labels:

0 Reactie(s):

Een reactie posten

<< Home