maandag, november 20, 2006

Francofonietop in Boekarest (2)

Deze week staat mijn reportage uit Roemeniƫ over de top van de Franstalige landen (Francofonie) in Elsevier. Hier een kader bij dat verhaal over de Franse taal in Nederland. En hier een eerder bericht over de topontmoeting.

'Spreekt u Frrrrrans?' hing eind september overal in de straten van Boekarest.
Nee, was het antwoord van 90 procent van de bevolking.

De Francofonietop vond plaats in het voormalige huis van het volk van dictator Nicolae Ceausescu,
het op het Pentagon na grootste gebouw ter wereld, dat tegenwoordig dienst doet als parlement.


Dichter bij Jacques Chirac dan de vorige keer. Hier tijdens afsluitende personcferentie, links met secretaris-generaal van de Internationale Organisatie van de Francofonie, de Senegalees Abdou Diouf, en rechts met Cristian Speda, de Roemeense staatssecretaris van Buitenlandse Zaken en Francofonie. Diouf zou ik interviewen, maar op het laatste moment kreeg ik te horen dat het niet door kon gaan, waarover ik redelijk pissig was en Speda heb ik wel kort gesproken voor het verhaal. Alle foto's: Olivier van Beemen

Labels: ,

3 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

erg leuk stuk in de elsevier (die ik overigens uiteraard bij mijn ouders lees)

21/11/06 14:00  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Of bij de kapper...

Merci!

24/11/06 16:47  
Anonymous Anoniem schreef...

mayonaise en patat friet zijn natuurlijk niet van het frans maar van het waals afgeleid? (mijn ouders 'hebben' ook de Elsevier, bij de kapper lees ik de quote).

24/11/06 18:35  

Een reactie posten

<< Home