maandag, februari 19, 2007

Maurice Papon, Airbus, Grondwet


Correspondent in Frankrijk, niet alleen Cannes en Monaco... Foto's Olivier van Beemen

Menig lezer denkt waarschijnlijk dat correspondent in Frankrijk een aangenaam baantje is met tripjes naar Cannes, Corsica, Monaco, truffelmarktjes of erotische tentoonstellingen in mooie vestingdorpjes. Daar zit een kern van waarheid in en je zult me zeker niet horen klagen, maar als iedere dag zou verlopen als de afgelopen 24 uur, vermoed ik dat mijn levensverwachting zo rond de 53 jaar moet komen te liggen. Dat is overigens nog altijd acht jaar hoger dan die van een zwerver in Parijs, maar dat terzijde.
Gisteren heb ik tot vier uur 's nachts gewerkt aan een groot verhaal voor Historisch Nieuwsblad, later meer daarover. Vanmorgen om negen uur zat ik met een mok koffie weer achter de computer om het verhaal af te ronden.
Bovendien kwam er dit weekend en vandaag veel nieuws uit Frankrijk: oorlogsmisdadiger Papon overleed ("Respectabele klootzak overleden", kopte Libération), Airbus zit weer eens in de problemen en de Fransen veranderden de Grondwet, met als belangrijkste gevolg dat de president voortaan kan worden afgezet. De procedure is min of meer vergelijkbaar met de Amerikaanse impeachment. Verhalen over de laatste twee onderwerpen staan morgen in de krant, vandaag stond Papon onder meer in BN/De Stem en PZC.

Labels: ,

0 Reactie(s):

Een reactie posten

<< Home