zondag, november 11, 2007

Staken, staken, staken

De oplossing tegen de stakingen van het openbaar vervoer, een leenfiets van Vélib'. Filmpje van de Franse editie van gratis dagblad Metro

Het is herfst, een van de favoriete stakingsseizoenen van de Fransen. In de zomer ga je naar het strand, in de winter lekker skiën en in het voorjaar of de herfst blijft er voldoende tijd over voor een goede staking. Tous ensemble, tous ensemble eh, eh.
De studenten van een twintigtal universiteiten beten vorige week alvast het spits af, komende week volgen vanaf dinsdag de spoorwegen (SNCF) en vanaf woensdag het openbaar vervoerbedrijf van Parijs, de RATP. Bovendien zou uw avondje opera wel eens lastig kunnen worden, want ook daar wordt het werk neergelegd, net als bij de gas- en elektriciteitsbedrijf GDF en EDF.
De angst van de regering is dat de stakingen zo lang duren dat ze overlappen met de acties van de ambtenaren en het personeel van de post en France Télécom, zodat ze Juppé-achtige vormen (herfst 1995) aan zouden kunnen nemen. Hoe dan ook, Parijsblog houdt u op de hoogte.

Labels: , , ,

5 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

Stakende studenten... dat heb ik nooit helemaal begrepen.

Iets anders: kan je als bezoeker van Parijs nou makkelijk een Vélib scoren? Of heb je echt een Navigo of een ander soort abonnement nodig?

11/11/07 20:57  
Anonymous Anoniem schreef...

Brrrr ik heb respect voor de mensen die geduld houden bij al dat gestaak. Leuk recht maar het is wel netjes het zeer beperkt in te zetten. Maar men maakt zich schijnbaar meer druk over de werking van de carte bleu in relatie tot de Velib. Geinig om al die Parijzenaars te zien fietsen. En dat liedje van Montand..sjansjonneriger kan een sjansjon toch niet zijn. Heerlijk.
Correspondent ook met de fiets onderweg dezer dagen? Of hou je net als in de film gewoon een taxi aan?

12/11/07 14:21  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Ik ben altijd op de fiets, dus zal - in Parijs - niet door stakingen getroffen worden. Repo's buiten de stad maak ik echter steevast met de trein, dus dat kan nog lastig worden.

Over Vélib: mijn persoonlijke ervaringen zijn middelmatig. Aangezien ik zelf een fiets heb - zie boven - gebruik ik het systeem zelden, maar de keren dat ik gasten had die wel eens door Parijs wilden crossen of mijn eigen ros ergens in een dronken bui had laten staan en vervolgens met een Vélib op onderzoek wilde gaan, waren geen onverdeeld succes.
Eerste probleem: mijn bankpas. Niet in de zin dat er te veel wordt afgeschreven (was ik maar zo ver), maar meer dat-ie überhaupt niet geaccepteerd wordt. In theorie accepteert Vélib Mastercard, in de praktijk valt dat tegen.
Mijn Franse bankpas wordt wel geaccepteerd, maar de keren dat ik daarmee een fiets wilde gebruiken, stuitte ik op een kapotte ketting, fietsen die wel beschikbaar leken maar het niet waren en andere problemen.
Over het algemeen hoor ik echter vrijwel uitsluitend positieve reacties, dus laat je vooral niet weerhouden door mijn paar negatieve ervarinkjes. In Lyon, waar nagenoeg hetzelfde systeem al langer in gebruik is, heb ik het drie keer geprobeerd: iedere keer was een succes.
Ik zal er binnenkort eens een berichtje over schrijven.

12/11/07 23:33  
Anonymous Anoniem schreef...

Wat betreft de Vélib: Ja, erg prima te doen, wel goed de instructie volgen op de display van de automaat, maar dan gaat het verder gesmeerd! Heerlijk - en gratis als je hem binnen een half uur weer ergens in de standaard schuift- gefietst laatst ! Je hebt alleen een creditcard nodig, de mijne deed het prima!

13/11/07 15:49  
Blogger Niels Janssen schreef...

Hier gaan we weer...net als vorig jaar tijdens de stakingen van de CPE. Een handje vol studenten blokkeren de ingang van de universiteit en leggen het hele zaakje plat. Als niet-fransman blijft het toch verbazingwekkend hoe ontzettend zelfzuchtig en on-decomcratisch dit hele gehannes is. Ik hoop dat Sarkozy doorzet.

14/11/07 01:36  

Een reactie posten

<< Home