woensdag, april 09, 2008

Boer in Frankrijk

Grote drukte, maar voor trouwe lezers hier een column die ik twee jaar geleden schreef voor de rubriek Standplaats Frankrijk bij de GPD. Foto: Jipol

Boer in Frankrijk wilde ik vroeger worden. Net als zo’n twee miljoen andere Nederlanders gingen mijn ouders, broer en ik vrijwel ieder jaar met vakantie naar Frankrijk, meestal naar het zuiden. Een reis die grote indruk op me heeft gemaakt, voerde ons naar de Provence, dicht bij de Mont Ventoux.
We hadden er een huisje gehuurd midden in de lavendelvelden. Ik herinner me de stilte, af en toe doorbroken door een tractor, de uitgestrekte velden met paarse bloemen en bovenal de paradijselijke geur. Daar moet het idee ‘boer in Frankrijk’ zijn geboren, toen ik een jaar of acht was. Het vooruitzicht altijd te werken in de lavendelgeur leek me onweerstaanbaar. Zelfs een wesp verborgen tussen de planten, die me door mijn waterschoen buitengewoon pijnlijk in mijn grote teen stak, bracht daar geen verandering in.
Toch maakte de ambitie al binnen enkele jaren plaats voor nieuwe toekomstideeën en verloor ik bovendien de liefde voor Frankrijk. Een tijdje wilde ik snel rijk worden op de beurs, daarna zou ik de wereld gaan redden als ontwikkelingswerker in Afrika en toen ik ten slotte op de leeftijd kwam dat ik moest kiezen, werd het journalist.
In Frankrijk. Via een omweg was mijn interesse weer teruggekomen. Tijdens mijn wereldverbeteraarperiode was ik antropologie gaan studeren en Frans erbij. Dat zou goed van pas komen in West-Afrika, de streek die ik zou ontwikkelen. Op de universiteit besefte ik hoe moeilijk het is de wereld te verbeteren en vond ik Frans leuker, dus die studie heb ik uiteindelijk afgerond.
Eerder dan gehoopt ben ik nu journalist in Frankrijk. Niet op het platteland, maar in Parijs. Toch heb ik het genoegen regelmatig mijn bijna-collega’s op te zoeken. Iedere keer als ik de drukke boulevards van Parijs verruil voor de frisse lucht van het platteland, maakt een aangenaam gevoel zich van mij meester. Dat is het echte Frankrijk, zoals ik dat ken van de vroegere vakanties.
Ik bezocht schaapherders in de Pyreneeën, biologische boeren in Lotharingen en ganzenhoeders nabij Toulouse. En afgelopen zomer gebeurde het: voor een reportage ging ik naar een lavendelboer in de Provence. Ogenblikkelijk voerde de indringende geur mij terug naar het verleden, als in de roman van Marcel Proust, waarin de smaak van een madeleine-cakeje de verteller in zijn gedachten terugvoert naar zijn jeugdjaren.
De boer nam me mee naar de velden en naar de schuur waar hij de olie uit de bloemen perst. Er stond een oude huifkar om het idyllische beeld compleet te maken. Ik mijmerde weg. Het was nog niet te laat: ik zou nog steeds boer in Frankrijk kunnen worden.
Tot ik mij de reden voor mijn komst herinnerde: het ging niet zo goed met de Franse lavendelproducenten. Mede door nieuwe concurrentie uit Oost-Europa en China waren de prijzen op de wereldmarkt sterk gedaald. De boeren, die tot nu toe zonder subsidies rondkwamen, hebben wellicht binnenkort ook overheidsgeld nodig om te overleven.
Ik herinnerde me dat problemen ten grondslag lagen aan vrijwel al mijn bezoeken aan het boerenland. Nu heeft dat wellicht te maken met de eigenaardige gewoonte van journalisten dat zij iets pas interessant vinden zodra er problemen zijn, maar de feiten liggen er: de herders moeten rondkomen met minder dan het minimumloon, waarvan de helft uit Brussel komt (maar hoe lang nog?), de Franse wijn maakt moeilijke tijden door en de ganzenleverproductie is omstreden, om enkele voorbeelden te noemen.
Wijselijk besloot ik mijn oude ambitie geen nieuw leven in te blazen. Op de lokale markt kocht ik een paar zakjes lavendel, die ik eenmaal thuis op strategische plekken in mijn appartement neerlegde. Vanachter mijn laptop geniet ik van het beste van twee werelden.

Labels: , , ,

4 Reactie(s):

Blogger Bloem schreef...

Mooi stukje, erg herkenbaar ook.... Heb gewerkt in Zuid Frankrijk, vrijwilligerswerk,(veynes) voor Les Villages des Jeunes. Solidarités Jeunesses PACA. En daar mocht ik het een paar maanden mee maken hoe het is om te leven in de bergen en op het platteland, en dat is te gek. En af en toe gaan mijn gedachtes nog terug naar Veynes. Maar om in Parijs te wonen lijk mij ook geen straf :)

Cu

9/4/08 09:32  
Anonymous Anoniem schreef...

Franse boeren zijn net als de Nederlandse : ze klagen altijd !

Met de wijnproduktie gaat het alweer een stuk beter, nu de overcapaciteit nagenoeg verdwenen is; de ganzeleverproduktie is hier in Frankrijk net zo omstreden als de varkensteelt in Nederland (dus niet); de graanboeren verdienen minstens het dubbele dit jaar !

Dat van die lavendel klopt inderdaad, maar wie kan het de anderen kwalijk nemen ? Heeft zuid-Frankrijk het alleenrecht op lavendel verbouwen ? Da's nou handel : moeten de lavendelboeren dan maar stoppen met exporteren naar Polen en China?

9/4/08 13:16  
Anonymous Anoniem schreef...

Net terug van een dag over loopbaan, kwaliteiten en talenten lees ik je verhaal. Mooi. Die lavendel heb ik ook, in mijn kast, om af en toe een beetje Provence te snuiven. Als ik het zo lees ben je dicht bij je kwaliteiten en ambities gebleven en heb je wel schik in wat je nu doet. En al zal het niet helpen als je het zelf niet (meer) leuk zou vinden, mij lijkt het een soort van droombaan, werken en wonen in Parijs. Geniet er zoveel mogelijk van, zou ik zeggen en laat ons vooral meegenieten van je avonturen. Een weblog van een lavendelboer bij de Mont Ventoux is vast een stuk minder spannend.....

9/4/08 17:42  
Blogger Simone schreef...

Leuke verhaal, en ook voor mij zeer herkenbaar. Ik was op 16-jarige leeftijd overtuigd dat mijn toekomstige stulpje zich in de Herault zou bevinden en dacht wel even te solliciteren bij het ANWB-steunpunt te Lyon. Dat was dan vast al een heel eind richting zuiden... Mijn ouders vonden (waarschijnlijk terecht) dat er eerst gestudeerd moest worden.

De Herault; het is er nooit van gekomen. Ik stop mijn kledingkast, sokkenlade etc. dus ook maar vol met lavendelzakjes.
Maar er groeit wel een vijf meter hoge mimosastruik (stekje jaren geleden meegepikt uit Ondres) in de tuin, kweek parasoldennetjes van zaden uit Narbonne, en koop me ieder jaar weer arm aan gemuteerde lavendelstruikjes die het hier in de kleigrond blijkbaar niet echt naar hun zin hebben. Dan ook nog een franse voiture met alle rammeltjes....
Hoe gek kan je zijn.

10/4/08 21:08  

Een reactie posten

<< Home