donderdag, mei 14, 2009

Batave ?

Een vraag namens trouwens lezer Carl: heeft het bijvoeglijk naamwoord batave een (negatieve) connotatie? Fransen gebruiken het vaak voor Nederlands of - met hoofdletter - voor Nederlander. Mijn menig geef ik later, ik wil de eventuele reageerder niet - al dan niet bewust - beïnvloeden. De hoop is vanzelfsprekend vooral gevestigd op Batave, die met regelmaat een reactie achterlaat...

Labels:

6 Reactie(s):

Anonymous Batave schreef...

Batave is een Geuzennaam, dat weten jullie toch wel?

Nou nu serieus : ik was Nederlander, genaturaliseerde Fransman, woonachtig sinds 1996 in Frankrijk in diverse streken. Mijn oude studentenclub heette 'de Batavier' en sommige leveranciers noemen mij 'ami batave'.

Vandaar, maar ik ben niet nostalgisch hoor.

14/5/09 13:46  
Anonymous Jeroen schreef...

Voor mijn gevoel betekent het iets van lompe noordelijke barbaar.

14/5/09 17:01  
Blogger Elz de Korte schreef...

Ik hoorde het een paar weken geleden eindelijk live gebruikt worden, maar heb absoluut geen negatieve klank gehoord. Ik aarzelde even, dat wel.

14/5/09 18:24  
Anonymous Carl schreef...

Leuk dat je er een blog-item van maakt, Olivier! De achtergrond van mijn vraag is, dat ik een naam zoek voor een commerciële actie in Frankrijk en ik me afvraag welk gevoel de naam Batave bij de Fransen oproept. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

14/5/09 18:29  
Anonymous Batave schreef...

Batave = ch'ti...

15/5/09 13:12  
Blogger François schreef...

A propos taal: in een hotelrecensie door een Amerikaan met tips voor restaurants geeft hij aan: "A lot of them speak English too for those of you who are French-challenged". Is het nou een understatement of politiek-correct?

18/5/09 19:24  

Een reactie posten

<< Home