zaterdag, december 10, 2005

Nieuws in tram

De beeldschermen in de Amsterdamse trams tonen sinds een paar maanden korte nieuwsberichtjes gemaakt uit artikelen van Het Parool. Via persbureau GPD lever ik ook verhalen aan die krant en tot mijn grote verbazing zag ik gisteren in tram 7 van de Linnaeusstraat richting Leidseplein zo'n stukje terug. Dat nieuws blijkt wel erg beknopt en interpreterend, ondervond ik. De tekst heb ik snel overgeschreven. Hier volgen de tekst die ik de GPD leverde en het verhaaltje dat ik in de tram teruglas:

Kabelbaan en veerdienst: Parijs vecht tegen de auto
(van onze correspondent Olivier van Beemen)
PARIJS (GPD) _ Parijs wil een einde maken aan de decennialange almacht van auto’s in de stad. Het is een van de voornaamste missies van de socialistische burgemeester Bertrand Delanoë, die in 2001 aan de macht kwam. De stad en de omliggende regio Ile-de-France denken na over een aantal originele oplossingen voor beter openbaar vervoer.
Terwijl veel wereldsteden nu al jaloers zijn op het fijnmazige netwerk van metro- en RER-lijnen (voorstadtreinen) van Parijs, zijn er plannen voor twee kabelbanen aan de rand van de stad en een veerdienst over de Seine. Die zouden deel uit maken van het reguliere openbaar vervoer, waardoor een metroticket van 1,40 euro voldoende zou zijn voor een vaart over de Seine of een tochtje per kabelbaan.
De kabelbaanprojecten die het Parijse openbaar-vervoerbedrijf RATP bestudeert, zijn bestemd voor het Bois de Vincennes, een groot bos in het zuidoosten van Parijs en Issy-les-Moulineaux, een gemeente ten zuidoosten van Parijs. Vooral het tweede tracé maakt een grote kans op korte termijn gerealiseerd te worden, aangezien het op steun kan rekenen van een invloedrijke burgemeester.
Een ander groot project is een nieuw ondergronds TGV-station onder Place de la République, midden in de stad. Volgens de directeur van het nationale spoorwegbedrijf SNCF kunnen vooral de stations Gare du Nord (waar onder meer de treinen naar Nederland en Londen vertrekken) en het Gare de Lyon (voor Zuidoost-Frankrijk) de groeiende groep reizigers binnenkort niet meer aan. Door een nieuw aan te leggen tunnel zou bovendien de vervelende overstap per metro voor reizigers tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Zuid-Frankrijk komen te vervallen.
De directeur van de spoorwegen beloofde de regio Ile-de-France dat de SNCF de kosten op zich zal nemen, maar de regionale president vertrouwt dat niet. Hij vindt dat het lokale vervoer van en naar Parijs en vooral tussen verschillende voorsteden de prioriteit heeft. Bijna iedere rit van een voorstad naar een andere vereist nu een overstap in het centrum van Parijs.
Ook de tram komt voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog weer terug in Parijs. In een paar voorsteden circuleren al sinds 1992 weer trams en een eerste stadslijn opent eind 2006, op een traject parallel aan het zuidelijke gedeelte van de ringweg ‘Boulevard Périphérique’. Als die een succes blijkt, zal de tram binnenkort vermoedelijk ook echt de binnenstad in rijden. Een verdere anti-automaatregel die de gemeente wil invoeren, is een autovrije Seinekade.
De plek waar de gemeente ’s zomers het stadsstrandje Paris-Plage organiseert, is nu weer gewoon een soort stadssnelweg. Maar als het aan de Groenen ligt, die de stad samen met de socialisten besturen, zal dat binnen een jaar of vijf veranderen. Dan ligt er een mooie kade voor voetgangers en fietsers.

In de tram las ik:

Parijs binnen vijf jaar autovrij
PARIJS - Parijs wil een einde maken aan de decennialange almacht van auto's in de stad. Er zijn plannen voor kabelbanen en een veerdienst over de Seine.


Amsterdamse tramreizigers zullen raar opkijken als ze over vijf jaar een reisje denken te boeken naar een autovrij Parijs.

0 Reactie(s):

Een reactie posten

<< Home