woensdag, januari 18, 2006

Snelheidsrecord trein

Het Nederlands snelheidsrecord op spoor is gisteren gebroken: 202,6 km per uur over de nieuwe hogesnelheidslijn (hsl). Deze week moet 250 zelfs bereikt worden. Ik ben zeker niet het type correspondent dat zegt dat in zijn land alles beter is, maar in dit geval zijn Nederlanders toch wel echt amateurs.
Op deze site zag ik dat een Franse trein vijftig jaar geleden (in 1955) al 330,6 km/u reed. Het huidige record van de Train à Grande Vitesse (TGV) staat op 515,3 km/u, een snelheid waarmee je in drie kwartier van Groningen naar Maastricht zou rijden. Ook reed een TGV al eens in 3 uur en 29 minuten van Calais naar Marseille, over 1067,2 kilometer.

Labels:

2 Reactie(s):

Blogger Remco Reiding schreef...

Ja, Fransoosje, maar wij Nederlanders hebben een ander record. Nergens hebben treinen zoveel vertraging als in Nederland!

Remco
http://rusland.blogspot.com

18/1/06 19:15  
Blogger Remco Reiding schreef...

Omdat de woede over de NS bij mij nu is aangewakkerd, heb ik alle smoezen die ik de afgelopen jaren heb gehoord maar eens op een rij gezet. Kijk maar op: http://rusland.blogspot.com.En keer daarna weer terug naar Oliviers blog, want ik wil niemand wegjagen.
Remco

18/1/06 19:26  

Een reactie posten

<< Home