donderdag, januari 12, 2006

Op zoek naar het seksleven van de Galliërs in de Provence

Een dagje op reportage in de Provence, heen en terug vanuit Parijs. Dankzij de TGV kan het. Trein naar Avignon, bus naar Saint-Rémy-de-Provence en verder naar de eindbestemming Les-Baux-de-Provence, een van de mooiste dorpjes van Frankrijk. Dat is geen subjectief oordeel, want daar bestaat een officiële vereniging voor.
In het museum van Les Baux, gebouwd rond een kasteel op een hoge rots, vindt een tentoonstelling plaats die nieuw licht werpt op het seksleven van de Galliërs in de Romeinse tijd. Helaas kan ik nog niet te veel verklappen, maar de aanschaf van een GPD-krant zaterdag zou wel eens bijzonder de moeite waard kunnen zijn.
Het was echt een dag om blij van te worden. Dankzij een slechts op internet bestaande busverbinding moest ik het laatste stukje weer liften, maar dat ging dit keer bijzonder voorspoedig. Vanuit Saint-Rémy besloot ik eerst een paar kilometer te lopen, waarbij ik langs het ziekenhuis kwam waar Vincent van Gogh een tijdje opgenomen is geweest met psychische problemen, wat hem niet belette - of juist stimuleerde - een aantal fraaie schilderijen te maken (linksboven). En passant kwam ik ook nog langs een Romeins mausoleum op de historische plek Glanum (foto rechts).
Behalve de tentoonstelling was het hoogtepunt van de dag het dorpje zelf. Het doet denken aan de vestingstad Carcassonne, maar dan kleiner en in deze tijd van het jaar: zonder toeristen. Helaas had ik weinig tijd voor mooie foto's maar hier eentje van het dorp (links) en het panorama (onder).

0 Reactie(s):

Een reactie posten

<< Home