woensdag, januari 11, 2006

Zoek de fouten

Leuk. Tien voor taal op mijn weblog. Zoek in de hieronder staande officiële vertaling van de nieuwjaarswens voor alle Europeanen van Jacques Chirac de grammaticale en spelfouten. Het zijn er negen.

Aan het begin van dit jaar , stel ik het op prijs om U allen , in alle landen van de Europese Unie mijn persoonlijke wensen en de wensen van Frankrijk aan te bieden. Het doet mij genoegen dit te doen via Internet, dat een directe band vormt tussen ons allen en dat onze mogelijkheden tot uitwisseling en overleg vermenigvuldigd.

Europa is ons gemeenschappelijk werk. Het is wat wij er van maken. Gezamenlijk, met de verscheidenheid van onze geschiedenis en culturen, kunnen wij nog altijd doorwerken aan dit onvervangbare projekt in dienst van de vrede, de democratie en de menselijke vooruitgang. Frankrijk zet zich daar volledig voorin en ik blijf dit Europese streven uit naam van alle Fransen steunen.

De verzoening van de volkeren van Europa zet een punt achter de broederstrijd die ons werelddeel zo vaak heeft verzwakt en in rouw gedompeld. Laten we er voor blijven ijveren dat het vredesideaal, in de vorm van de Europese opbouw, het altijd wint van de geest van rivaliteit.

In een wereld waar verdrukking, verdeeldheid en uitsluiting zo sterk aanwezig zijn, brengt Europa ons democratie, vrijheid, tolerantie en respect voor elkaar. Het is aan ieder van ons om deze humanistische waarden, die de eer zijn van de europese beschaving, te verdedigen en te doen gelden.

Waar we ook moge wezen, Europa verenigt onze levensbestemming en biedt ons solidariteit en economische vooruitgang. Ik spreek de wens uit dat 2006 de indrukwekkende weg bevestigt van de nieuwe lidstaten wiens dynamiek versterkt wordt door de steun van allen. Wij moeten alles doen om ons te laten zien als het continent van de kennis, de wetenschappelijke klasse en de ondernemingsgeest, want dat is de waarborg van onze plaats in de wereld, onze banen en de toekomst van onze kinderen . Dat is onze identiteit.

Europa betekent vervolgens zorgdragen voor de waardigheid van eenieder, de afwijzing van uitsluiting en de strijd tegen de werkeloosheid. Te velen onder ons leven onder zorgelijke omstandigheden, zijn slachtoffer van armoede. De uitwerking van een waarachtig sociaal Europa moet een eis zijn opdat ieder de vruchten van de vooruitgang op rechtvaardige wijze kan delen.

Moge 2006 een jaar van Europese vooruitgang worden. Het is in die geest en in samenspraak met alle Europeanen dat we het vraagstuk van de instellingen zullen aanpakken. Europa heeft altijd vooruitgang geboekt door de problemen waar het voor stond te overwinnen. Wij zullen dit wederom gezamelijk doen. Want wij geven ons rekenschap van alle vooruitgang die het ons brengt. Want wij zijn de trotse burgers van Europa en dragen samen de gemeenschappelijke wil die ons verenigd en die ons doet groeien.

Ik biedt ieder van U, in alle landen van de Europese Unie mijn hartelijke en vriendschappelijke wensen aan.

Ik wens U allen een Voorspoedig Nieuwjaar


In de GPD-kranten van vandaag schreef ik een artikeltje over dit gênante stukje tekst waarin het Elysée van Chirac laat zien hoe serieus het Europa neemt. In de kranten staan ook de antwoorden, dus wie slim is...
Ik heb het Franse persbureau AFP gisteravond nog gebeld en de informatie doorgespeeld, maar zij hebben er nog niets mee gedaan. De macht wordt goed beschermd in Frankrijk. Zojuist heb ik ook de opstandige onderzoekskrant Le Canard Enchaîné nog even gebeld, waar de hoofdredacteur enthousiast reageerde. Misschien krijgt mijn bescheiden primeurtje nog een staartje.

Labels:

0 Reactie(s):

Een reactie posten

<< Home