dinsdag, februari 21, 2006

Les Bronzés 3: Amis pour la vie

De middelmatigheid duurt voort. Na Les Bronzés en Les Bronzés font du ski nu een derde deel (foto). Net als de meeste vervolgen op succesfilms lijkt de belangrijkste reden voor de productie duidelijk: geld. (Voor liefhebbers is dit een aardige site, met foto's van de diverse Bronzés eind jaren zeventig en nu)
In deel drie waagt regisseur Patrice Leconte een poging een soort van plot te introduceren. De oude vriendenclub komt samen in een resort op Sardinië. De hoofdrol is voor Jérôme (Christian 'Astérix' Clavier). Die is behalve mislukt in de plastische chirurgie gescheiden van Gigi (Marie-Anne Chazel). Op Sardinië hoopt hij haar hart opnieuw te veroveren, maar stuit daarbij op een probleem: ze blijkt op het punt te staan te trouwen met de voormalige oppernerd Jean-Claude Dusse, die in The States helemaal is opgebloeid.
Hoewel de film in twee weken al zesenhalf miljoen bezoekers trok, zijn veel Fransen nu ook kritisch over hun culthelden uit de jaren zeventig. Kijkers noemen de film rampzalig, niet grappig of één grote marketingoperatie.

Nog één woord over het eind, dat ik uiteraard niet zal verklappen. Het houdt het midden tussen een misplaatst politiek statement en een opening tot een vierde deel. Ik zou graag andere meningen daarover horen. Laat me die weten als je de film toevallig ook hebt gezien.

Labels:

5 Reactie(s):

Blogger Werner Bossmann schreef...

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

21/2/06 23:15  
Blogger Werner Bossmann schreef...

taxi 3 was dan weer beter dan taxi 1.

21/2/06 23:16  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Bij Taxi 2 ben ik gestopt met kijken. Wellicht onterecht dus. Indrukwekkend hoe goed jij thuis bent in de populaire Franse cultuur (licht gallicisme).

22/2/06 10:25  
Blogger Werner Bossmann schreef...

En dat voor iemand die in het Frans net een brood kan bestellen! Maar je hebt iets gemist. Mijn Franse lievelingsfilm is - nee niet 'Hibernatus' - maar 'La soupe aux choux'. Aan die laatste film is trouwens een hele website gewijd: http://www.chez.com/choux/ . Let op de speciale remixwedstrijd.

22/2/06 13:13  
Anonymous Anoniem schreef...

nou, ik heb les bronzés 3 gezien, het was onderhoudend maar wel een beetje dunnetjes allemaal. waar ik bij de eerste twee delen van de bronzés en bij 'le père noel est un ordure' haast niet bijkom van het lachen (ook als de film voor de zoveelste keer voorbijkomt) denk ik dat ik deze niet opneem als-ie op tv komt.

wel een aanrader is "fauteuils d'orchestre", een heel ander genre weliswaar. pretentieloos en toch heel leuk.

PWI

23/2/06 15:23  

Een reactie posten

<< Home