maandag, mei 01, 2006

Thalys

Aangezien de hogesnelheidstrein Thalys tussen Nederland en Parijs erg duur is als je niet lang van tevoren boekt (retour Parijs-Amsterdam voor 195 euro), reis ik vaak, zoals afgelopen weekend, met een drietal normale treinen naar Nederland: Parijs-Lille, Lille-Antwerpen en Antwerpen-Amsterdam. Dat duurt anderhalf uur langer en bespaart me ruim 100 euro. Een paar jaar geleden, toen ik nog een OV-jaarkaart voor studenten had en onder de 26 was, kon ik met de Belgische Go-Pass en Franse Carte 12-25 zelfs op en neer voor iets meer dan 50 euro.
De Thalys heeft zijn standaardtarieven sinds de invoering van de euro met precies 50 procent verhoogd, gemiddeld 12,5 procent per jaar. Ik heb nog een jongerenticket Parijs-Brussel hier rondslingeren van 25 euro. Dat kost nu 37,50 voor een enkele reis. Alleen het goedkope tarief voor vroege boekers daalde iets, wat natuurlijk gemakkelijk is voor de reclame: retour Amsterdam-Parijs vanaf 65 euro. Maar wel zeker een maand van tevoren reserveren en als er iets tussenkomt: ticket kwijt, want hij is niet omwisselbaar.
Ik vrees bovendien het ergste als het miljarden kostende Nederlandse deel volgend jaar in gebruik wordt genomen: voor Amsterdam-Rotterdam doen al geruchten de ronde over een prijsverdubbeling en het zou me niets verbazen als Parijs-Amsterdam vol tarief straks 250 euro zal kosten.
Het goede van mijn iets langere reis is dat hij voor je gevoel sneller verloopt door de onderbrekingen. Bovendien hebben klassieke treinen meer beenruimte dan Thalys, hebben ze geen superirritant jingletje met viertalige uitleg waar we zijn en wat we bij de bar kunnen kopen en zit je niet vier uur lang gedwongen naast een huilende baby, waar ik in de Thalys een abonnement op lijk te hebben.

Frankrijkliefhebbers aller landen, zit ik te zeuren of zijn jullie het met me eens?

Labels: ,

17 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

Tja, ik vond het ook verbazingwekkend dat mijn smileysretourtje 30 euro goedkoper was dan het enkeltje van 100 euro. Maar eh.. hoe ik dat ga uitleggen bij de declaratie bij Disney ga ik 3 maanden over nadenken :D

1/5/06 19:15  
Anonymous Anoniem schreef...

Tot nu toe alleen maar ellende gehad met de Thalys: vertragingen en idd weinig ruimte.
Ik doe er dan liever wat langer over, zodat ik comfortabeler reis en tenmimste in rust kan lezen. Ofzo.

1/5/06 22:25  
Blogger Bloem schreef...

Je heb gelijk, was vorige week in Parijs. Maar wel op een speciale aanbieding van de Thalys, namelijk 45 euro. Was Valentijn ticket. Maar om nu een jaar weer te gaan wachten....

2/5/06 09:09  
Anonymous Anoniem schreef...

Ik ben het helemaal met je eens. Sterker nog: als je in Utrecht woont, en met twee personen naar Parijs wilt, dan is het zowel qua tijd (geen rechtstreekse lijn) als qua geld helemaal niet voordeliger om met de Thalys naar Parijs te gaan dan met de auto. Was het dat wel, dan zou ik zeker vaker de Thalys nemen.

Nou vind ik Frankrijk sowieso geen prettig (vakantie!)land wat openbaar vervoer betreft, maar dat is een andere discussie... ;-).

2/5/06 12:28  
Anonymous Anoniem schreef...

die viertalige uitleg is inderdaad irritant. waarom doen ze dit? binnenkort zijn de TGV trajecten naar spanje en italie klaar, en dan krijgen we 6 talen lang te horen dat we in de trein naar parijs zitten, en trouwens al halfweg zijn?

2/5/06 13:34  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Dat Franse of Nederlandse 'trainmanagers' (hoofdconducteur is te ouderwets voor de Thalys) omroepen in elkaars taal met vet accent, stoort me niet. Riepen ze het nog maar zelf om. Het tapeje dat ze sinds ongeveer een jaar (gokje) afspelen, is echt verschrikkelijk. Ik vind Vlaams over het algemeen erg mooi, maar de stem op het bandje gaat door merg en been, zo lelijk. Met d'r 'keuze aan snaks en sandwisjes'. Het allerergste is het toontje waarmee de aankondiging begint. Als er al geen huilende baby naast je zit, hoor je tussen Rotterdam en Amsterdam (4 stations) minstens de helft van de tijd dat superirritante bandje met talrijke nietszeggende boodschappen.

3/5/06 11:19  
Blogger Bloem schreef...

Wat nog irritanter is, voordat de stem tot je komt ( overigens gedaan door de computer, luister maar goed als er een station of stad wordt omgeroepen, is er tussen geplakt, dat hoor je erg goed, beetje amateuristisch) is het deuntje wat je ervoor krijgt. Na 2 haltes heb je het wel gehad.

Maar ik moet zeggen, aankomst in Parijs met de trein is nog altijd het mooist. Je bent meteen in de stad! Dan wordt de 4 uur rit wel beloond. Zit nog te wachten tot thalys harder mag in Nederland en Belgie...geduld..geduld.

3/5/06 15:25  
Anonymous Anoniem schreef...

Een beetje zeuren is het wel... Ik hoop eigenlijk dat, als de Thalys na gereedkoming van de HSL een stuk duurder gaat worden, Easyjet/Ryanair dan in het gat springen... Voor 25 euro van Orly naar Eindhoven, dat lijkt me wel wat...

6/5/06 19:44  
Anonymous Anoniem schreef...

Ik heb samen met een vriendin een vergelijkend warenonderzoek gedaan.

Conclusie:

1 - Als ik goedkoop vlieg moet ik eerst van Amsterdam naar Rdam/Mtricht/Ehoven reizen, vervolgens betaal ik me blauw aan taxen, en eenmaal aangekomen op een van de vliegvelden buiten (...) Parijs, dan moet ik nog maar zien hoe ik bepakt en bezakt in de RER terecht ga komen.

2 - Sanet (zo heet die ompoepster) irriteert erger dan een vieze onderbroek. Moet echter van hogerhand af (lees: Belgie) aangezet worden, vanwege de taalwet daar. Ze heeft een verschrikkelijk accent en inderdaad, sandwiesjes, snaks, hebbeu en de oeverloze herhalingen... 'Wij danken de reizigers, ingestapt in ... bla' Uitzetten aub?

3 - Dat de Thalys niet hard rijdt in NL ligt aan het gebrekkige spoor, waarop tussen Den Haag Holland Spoog (met dank aan Sanet) en Schiphol het hardst wordt gereden (...160 km/uur!). We wachten met smart op het HSL-traject.

4 - Comfort 2 is voor de plebs die cheap, snel en oncomfortabel willen reizen. Doe comfort 1 maar. Ruime stoelen, catering, minder plebs.

5 - Liever een vertraging met de Thalys dan met een vliegtuig. En als ik met de auto zou gaan, dan is doorrijden ook niet gegarandeerd.

6 - Met de auto zouden we trouwens nog duurder uit zijn. Benzine en parkeren? M'n credit card die vliegt in de hens!

9/5/06 19:46  
Anonymous Anoniem schreef...

Ook ik was erg verbaasd over de prijzen van de Thalys. De NS noemt 65 euro als retourprijs. Oké, dit is een vanaf-prijs, maar drie maal zo duur vind ik nogal onredelijk. Op internet (SNCF) heb ik gezocht hoe ik per gewone trein van Parijs naar Amsterdam kan komen. (Via Antwerpen en Lille). Maar ik krijg alleen trajecten te zien waarbij ik toch nog de Thalys moet gebruiken.
Wie kan mij zeggen hoe lang de reis Parijs-Amsterdam exact duurt en waar ik de dienstregeling kan vinden?
Dank!

15/9/06 19:39  
Anonymous Anoniem schreef...

Toum tou tou doum, Mesdames, Messieur, weet iemand ook vanaf wanneer de Thalys in 3 uur naar Amsterdam gaat rijden?

Groet van een low-cost vlucht missende zuid franse Nederlander.

25/7/07 00:14  
Anonymous Anoniem schreef...

Dit scheelt ook behoorlijk wat Euro's: In het weekend kun je het best een
weekend retour naar Brussel-centraal nemen, via de Thalys-site een trein reserveren vanaf Brussel-zuid, als je de kaartjes ophaalt op Brussel-centraal is het ritje van nog geen minuut naar -zuid gratis. Heeft iemand nog een dienstrooster beschikbaar voor de 'gewone' trein van Brussel naar Parijs?(als die tenminste nog rijdt, er is nl. geen info te vinden,de service van de NS is erg slecht als het gaat om het opvragen van prijzen,mogelijkheden en reistijden)

9/10/07 14:50  
Blogger treinreiziger schreef...

- Treintijden zonder TGV / Thalys kun je vinden op: http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/nn, je moet dan wel de hogesnelheidstrein uitschakelen.
- Vanaf Brussel / Belgie rijden geen gewone treinen meer naar Parijs. Vanuit Nederland reis je naar Antwerpen, vanuit daar naar Lille en tot slot overstappen in Aulnoye Aymeries. Vanaf Rotterdam ben je al snel 7 uur onder weg als je niet per Thalys / TGV wilt.
- TGV / Thalys werkt eigenlijk hetzelfde als KLM en andere luchtvaardmaatschappijen: adverteren met voordelige vanaf tarieven. Het vanaf tarief voor een enkeltje naar Parijs is 25 euro (Comfort 2, beperte beschikbaarheid, ruim vooraf reserveren)

Groet,
Treinreiziger.nl

16/5/08 09:26  
Anonymous Anoniem schreef...

je kunt tegenwoordig niet eens meer op een internationale reisplanner site kijken naar de gewone treinen naar Parijs. Je krijgt altijd te maken met die verschikkelijke hi speed website. Die alleen maar de aller duurste treinen laat zien. Het is gewoon goedkoper om te vliegen...dat is toch niet normaal!!!
Groeten

18/7/08 15:51  
Anonymous Anoniem schreef...

Leuk voor al die minima die geen cent te makken hebben. Zelf ben ik ook niet zo'n reiziger. Vakantie in eigen land... Minder stress en onbetaalbaar!

18/11/08 21:59  
Anonymous Anoniem schreef...

IK ga Gewoon met de auto beetje timen voor na de spits en je rijd er
4 en half uur over amsterdam - la defense
50 euro diesel Plus 28 peage
DUS 80 euro retour eigen muziek en meteen waar ik wil, gaat er iemand mee nog goedkoper. Parkeren in parijs is in het weekend gratis. wil je een hotel neem er een rond colombes geen parkeer geld en met trein in 10 min in de stad.

27/12/08 13:32  
Anonymous Anoniem schreef...

Nog even uitleg voor wie geen zin heeft de dure Thalys toeslag te betalen, maar wel iets meer tijd kan uittrekken om naar Parijs te gaan:
Neem eerst de trein naar Antwerpen Centraal, daar overstappen (korte overstaptijd van 6 minuten!) naar Kortrijk-Lille. In Lille kan je 2 dingen doen: een TGV naar Paris Nord nemen; TGV toeslag is veel goedkoper dan Thalys toeslag. Of per conventionele trein verder naar Amiens en daar overstappen op een trein naar Paris Nord. Reistijd vanaf Rotterdam: 6.5 uur.

28/6/09 22:23  

Een reactie posten

<< Home