zaterdag, mei 27, 2006

Wonderen in Lourdes


Duizenden zieken bidden in de grot van Lourdes en hopen op een wonder. Foto: Olivier van Beemen

Vandaag staat in (een deel van) de regionale dagbladen een reportage over wonderen in Lourdes. Ik kwam het helaas niet tegen op internet. Recentelijk besloot de lokale 'wondercommissie' de criteria voor wonderen iets te versoepelen. Volgens de lokale instanties heeft dat niets te maken met het ontbreken van wonderen sinds 1987, maar de Franse pers denkt daar anders over.
Tot voor kort mochten miraculés (zij die zijn genezen dankzij een wonder) geen medicijnen geslikt hebben om erkend te worden. Of de medicijnen moesten aantoonbaar niets geholpen hebben. Aangezien de medicijnen steeds beter worden en Frankrijk massaal* slikt, besloot de commissie dat een wonder voortaan ook kan plaatsvinden bij inname van medicijnen.
Het blijft echter buitengewoon lastig om als wonder erkend te worden. De naar eigen zeggen Nederlandse miraculé Gerrit de Bont, die ik telefonisch interviewde, zal waarschijnlijk nog steeds niet als zodanig erkend worden. Lees hier zijn verhaal zoals dat stond opgetekend in het Katholiek Nieuwsblad.

* Een paar jaar geleden had ik hevige pijn aan mijn bovenbeen na een val tijdens een middagje schaatsen. Uit een röntgenfoto, die ik mee naar huis mocht nemen, bleek dat ik een inwendige blauwe plek had, die vanzelf over zou gaan. Toch moest ik langs de apotheek om een grote zak medicijnen op te halen, zowel traditionele als homeopathische...

Labels:

0 Reactie(s):

Een reactie posten

<< Home