woensdag, september 13, 2006

Interview minister Christine Lagarde


Christine Lagarde. Foto: Ministerie van Economie en Financiën

Een week geleden, op mijn ultieme stressdag, interviewde ik voor het eerst een minister, Christine Lagarde van Buitenlandse Handel. Zij is op dit moment op bezoek in Nederland om het Franse bedrijfsleven bij ons te promoten. Daar ontbijt ze vrijdag met enkele Nederlandse journalisten. Voor Elsevier had ik een heus 'exclusief' interview...
Ok, ze is niet superbekend - de meeste Franse vrienden aan wie ik het vertel, kennen haar niet - en eigenlijk ook onderminister (ministre délégué: minister zonder portefeuille), maar toch. Ik was best zenuwachtig.
Je blijkt een minister in Frankrijk niet 'zo maar' vragen te mogen stellen. Die moeten eerst langs de Franse ambassade in Den Haag. Tijdens het gesprek in haar fraaie werkkamer in het ministerie van Economie en Financiën in Bercy nam haar persvoorlichtster naast mij plaats en tegenover me ging ook nog iemand zitten. Drie tegen één, zeg maar.
Toch ontstond er wel een aardig gesprek, onder meer over Franse angst voor mondialisering en voor economisch liberalisme en over de handel tussen Nederland en Frankrijk. Het interview staat in de Elsevier die vandaag in de kiosk ligt en in het Frans op de site van de Franse ambassade in Den Haag.

Labels: ,

1 Reactie(s):

Blogger Olivier van Beemen schreef...

Merci, dat denk ik ook...

24/9/06 17:23  

Een reactie posten

<< Home