dinsdag, november 21, 2006

Kaalgeschoren wegens Frans vriendje

Lees mijn bericht over een moslimmeisje van Tunesische afkomst in Lyon dat door haar vader en broer is kaalgeschoren wegens een autochtoon vriendje onder meer in De Stentor en in PZC.

Labels: ,

9 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

dit in tegenstelling tot alle christelijke ouders die het allemaal geweldig vinden als hun dochter thuiskomt met Jusuf.

ik begrijp niet helemaal de bedoeling achter dit stuk, olivier...

23/11/06 16:28  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Ik lees hier een verwijt van discriminatie. Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind het iets anders dat ouders het niet geweldig vinden als je met Youssouf thuiskomt, of dat je Marietje in dat geval gaat schoppen, opsluiten en kaalscheren. Ik weet zeker dat ook dat nieuws zou zijn. Wellicht zelfs wel groter nieuws dan dit geval..=

23/11/06 18:07  
Anonymous Anoniem schreef...

Hoewel ik graag wil geloven dat er meer gemengd wordt gehuwd dan in Nederland vraag ik me toch af of onder de autochtonen die met 46 procent van de Algerijen trouwt geen Arabieren vallen die al zo lang een Frans paspoort hebben dat ze niet als allochtoon worden geregistreerd. Mocht het echt waar zijn dan staat Frankrijk er heel wat beter voor wat integratie betreft dan Nederland en begrijp ik nog minder van de massale rellen in de voorsteden waarbij ik toch de indruk krijg dat het om wijken gaat waar erg weinig 'gemengd' wordt.

24/11/06 15:03  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Land van herkomst staat er in mijn bron.

24/11/06 15:08  
Blogger Niels Janssen schreef...

Olivier ik ben het met je eens. Je zegt precies wat ik ook schreef: onafhankelijk of de ouders nu islamitisch of christelijk zijn, als hun kind thuis komt met een van de andere partij, geeft dat ik veel gevallen aanleiding tot enige weerstand.

Als gevolg hiervan begreep ik niet waarom dit verhaal de nadruk legt op het feit dat de familie van het meisje van islamitische afkomst is? Je zegt zelf het maakt niks uit, dus waarom is het dan nieuwswaardig? Waarom niet "meisje kaalgeschoren omdat ouders vriendje niet mochten"?

Discriminatie is een groot woord en ik maak je absoluut geen verwijten. Ik vroeg me bovenstaande gewoon af toen ik het stuk las. Verontschuldigingen als dit enigzins ongenuanceert overkwam.

24/11/06 16:28  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Als ik alleen maar zou schrijven dat een meisje deels is kaalgeschoren omdat het vriendje de ouders niet aanstond, vraag je je als lezer af: waarom dan niet? Wat is er in godsnaam aan de hand dat ze zó heftig reageren.
Blijkbaar is in dit geval de verkeerde etniciteit en religie de aanleiding, die dus vermeld dienen te worden. Ook wanneer het een gggristelijk meisje had betroffen die met een moslim was thuisgekomen, had ik dat opgeschreven.

24/11/06 16:36  
Blogger Niels Janssen schreef...

OK.

Sorry dat ik hierover doorzaag.

Ik begrijp misschien de motivatie van een journalist niet goed.

Je zegt dat als het een christelijk meisje was geweest je dat ook had opgeschreven. Probleem is nu dat je dat niet gedaan hebt, en er voor de lezer een eenzijdig beeld wordt geschapen. Je kunt nu dus hopen dat de lezer dit eenzijdig beeld niet al te eenzijdig interpreteerd, en er genoeg andere voorbeelden zijn in het geheugen van de lezer die ervoor zorgen dat jouw stuk minder eenzijdig wordt gelezen.

Zijn dit soort overwegingen belangrijk in de journalistiek?

24/11/06 16:51  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Zeker niet erg dat je doorzaagt, integendeel. Een van de bestaansredenen van journalistieke weblogs zijn volgens mij juist dergelijke discussies tussen lezer en journalist.

Ik heb nu niets over een kaalgeschoren christelijk meisje geschreven omdat zij er - voor zover bekend - niet was. Natuurlijk zijn er ook blanke ouders die vreemd reageren als hun kroost met iemand van een andere religie of van dezelfde sekse thuiskomt. Ik beweer ook nergens dat dat niet zo zou zijn. Maar ik vind niet dat ik dat in dit geval had moeten toevoegen. Overigens: stel dat het omgekeerde was gebeurd (christenmeisje mishandeld wegens relatie met moslimjongen), vind je dan dat ik had moeten zeggen: ook als meisjes van Arabische afkomst een autochtoon mee naar huis nemen, leidt dat vaak tot afkeuring?

Nogmaals, dit kaalscheren gaat erg ver. Ik vind niet dat je dit voorval uit politiek correctheid moet verzwijgen. Verder is het in zekere zin ook een fait divers, waarmee ik niet impliceer dat het gemeengoed is onder Franse moslims om zo te handelen. Ik ben me er best van bewust dat het zo zou kunnen worden uitgelegd, maar vind niet dat je zaken moet verzwijgen, omdat ze koren op de molen zijn van kwaadwillenden. Politiek correct verzwijgen maakt het wellicht uiteindelijk nog erger.

Ik heb trouwens wel degelijk over een ethisch aspect nagedacht bij dit bericht en wel een mogelijke associatie met de Tweede Wereldoorlog, namelijk, excuse my French, met de 'moffenhoeren': verraadsters die met vijand naar bed waren geweest en na de oorlog ook vaak werden kaalgeschoren. Ik vond niet dat ik dat op moest schrijven, omdat ik niet denk dat vader en broer daaraan dachten toen zij hun dochter onder handen namen en vooral omdat ik heb geleerd dat je altijd erg moet oppassen met vergelijkingen met de Tweede Wereldoorlog. Die zijn vaak disproportioneel. Maar de overeenkomst ligt er.

24/11/06 17:16  
Anonymous Anoniem schreef...

Om nog even terug te komen op gemengde paren, uit je bron blijkt niet dat het om relatie's gaat tussen buitenlanders en autochtonen zoals je wel schrijft. Behalve als je onder autochtoon ook Arabische Fransen verstaat die in Frankrijk geboren zijn en de Franse nationaliteit hebben. Uit je stuk spreekt nu dat het in Frankrijk veel normaler is dat Arabieren en Fransen een relatie hebben terwijl ik denk dat die indruk komt door de verkeerde interpretatie van statistieken. Ook ik zaag een beetje door maar naar mijn weten wordt bij een relatie tussen een moslim en een nietmoslim bijna geeist dat de nietmoslim zich bekeert en als dat niet gebeurt dan wordt vaak de moslim door haar of zijn familie verstoten. Daarom leek 46 procent gemengd huwen me heel erg hoog.

24/11/06 20:37  

Een reactie posten

<< Home