woensdag, januari 31, 2007

Frans rookverbod

Het rookverbod in openbare gebouwen en op werkplekken in Frankrijk gaat morgen in. Helaas geldt tot 1 januari 2008 een uitzondering voor de plaatsen waar je (in ieder geval: ik) het meest last hebt van de walm van de sigaretten: cafés en restaurants. Daar geldt: nog 11 maanden geduld. In dit bericht ga ik er wat uitgebreider op in.

Verboden:

Serge Gainsbourg: La Javanaise

Labels: ,

6 Reactie(s):

Blogger Classified schreef...

Toch vind ik ook dat cafe's het zelf moeten weten. In Barcelona is het nu zo dat cafe's en restaurants in beginsle rookvrij zijn, tenzij de uitbater een poster op de deur hangt dat roken toegestaan is. Zo weet de roker/niet-roker buiten als of hij naar binnen wil of niet. Wat mij betreft de ideale oplossing tussen vrijheid van de mens en de gezondheidsproblematiek.

1/2/07 10:02  
Anonymous Anoniem schreef...

Michiel, is het gebruik van veiligheidsgordels en valhelmen ook facultatief? Of mag je rijden onder invloed als je maar een zwaailicht op je auto aanbrengt.....

1/2/07 17:22  
Anonymous Anoniem schreef...

mag ook niet meer

1/2/07 17:37  
Anonymous Anoniem schreef...

Kijk ook eens op http://rookverbod.jouwpagina.nl

4/2/07 10:30  
Blogger Classified schreef...

@carl: Wel als je dat doet op een terrein waar iedereen waar te voren weet hoe en wat. Zolang je er niemand anders mee lastig valt, vind ik dat je dat niemand moet verbieden.

6/2/07 16:55  
Anonymous Anoniem schreef...

Michiel, ik denk dat je geen flauw idee hebt hoeveel impact een rook-omgeving heeft op een niet-roker, zeker als deze zwakke(?) luchtwegen heeft. Sociale activiteiten, waaronder kroegbezoek, worden een kwelling. Je valt als roker dus wel degelijk anderen lastig of op zijn minst belemmer je hun bewegingsvrijheid. Reeds nu hebben uitbaters de mogelijkheid om hun etablissement rookvrij te maken, maar niemand doet het. Waarom zou dat in jouw model wel gebeuren? Bovendien, de gezondheidskosten worden op de maatschappij afgewenteld, dus een vergelijk met gordel- en helmplicht lijkt mij wel degelijk op zijn plaats.

8/2/07 18:57  

Een reactie posten

<< Home