vrijdag, januari 19, 2007

Kaarten voor risicowedstrijd in Frankrijk

Feyenoord is nu toch uitgesloten van de Uefacup als straf voor de supportersrellen in Nancy, op 30 november vorig jaar. Of die sanctie terecht is of niet, vind ik lastig te beoordelen, maar dat hoef ik gelukkig ook niet.
Zonder het gedrag van de hooligans goed te praten, stelde de directie van Feyenoord ook vraagtekens bij de regeling van kaartverkoop in Nancy. 'Meteen na de loting hebben we Nancy gewaarschuwd om geen tickets in de vrije verkoop aan Nederlanders te verkopen,' zei financieel directeur Onno Jacobs vlak na de rellen. Dat gebeurde toch, onder meer aan hooligans die in Nederland een stadionverbod hebben.
Hoewel ik het zeer prijzenswaardig vind, dat je in Frankrijk gewoon een kaartje kunt kopen voor een voetbalwedstrijd, zonder dat je daar allerlei clubcards voor nodig hebt, is het de vraag of de verkoop in Frankrijk niet iets te vrij is.
Met Engelse vriend James, groot fan van Manchester United ga ik 20 februari naar de wedstrijd tussen zijn favoriete team en het Franse LOSC uit Lille. Die wedstrijd wordt gespeeld in het Noord-Franse stadje Lens, dat een stadion heeft waar meer mensen inpassen dan het stadje inwoners heeft.
Zo gebeurde dat enkele jaren geleden precies hetzelfde: zelfde teams, zelfde plaats. Het ging er hardhandig aan toe, vertelde James me, die er toen ook al bij was. Opstootjes, hard optreden van de politie, dat werk.
Frankrijk is de afgelopen maanden herhaaldelijk met voetbalgeweld geconfronteerd geweest: behalve Nancy was er ook een supportersrel in Parijs, net buiten het stadion van PSG. Daarbij viel zelfs een dode te betreuren. Toch is het nog steeds eenvoudig een kaartje te kopen.
Ok, je moet ervoor naar Lille, maar een beetje fan draait daar zijn hand niet voor om. Bij aanschaf van de kaartjes werd mij niet om legitimatie gevraagd. Ze vroegen alleen waar ik vandaan kwam. Zonder problemen kocht ik drie kaarten voor de wedstrijd, waarbij ik met James en nog een Engelse vriend van hem zal vertoeven tussen de Franse supporters.
Wij zullen er in ieder geval geen misbruik van maken, dat is beloofd.

Labels: ,

0 Reactie(s):

Een reactie posten

<< Home