zondag, maart 23, 2008

Lelijkste plek van Frankrijk

Wat is de lelijkste plek van Frankrijk? Geïnspireerd door de Volkskrant, waar de lezers Almere en Charleroi tot lelijkste plaatsen van Nederland en de wereld kozen (waar sommige Walen overigens de lol niet zo van inzagen) , kunt u op Parijsblog het lelijkste stukje Frankrijk kiezen.
Die leuke dorpjes, kabbelende riviertjes en fraaie rotspartijen kennen we nu wel. Betonnen flats willen we, steden waaruit het hart weggebombardeerd is, oerlelijke skioorden, inspiratieloze woonwijkjes, zônes commerciales met winkels die eruit zien als kartonnen dozen en die van geen enkel gemeentebestuur toestemming hadden mogen krijgen om gebouwd te worden. Of toch een fraai landschap, maar dan wel verpest door zo'n gigantisch reclamebord, waarvoor je echt niet naar de VS hoeft. En hoewel het eigenlijk niet meer kan sinds de Chti's, reken ik toch ook op zo'n ouderwetse kansloze voormalige mijnenstad in het grauwe noorden. Maar ik wil u niet beïnvloeden. Verbaas me vooral.
Stuur uw foto's en begeleidende tekst naar me toe. Het zal wel iets minder rap gaan dan bij de Volkskrant, maar ik hoop binnenkort een eerste selectie te kunnen presenteren. Vervolgens zal ik een heuse poll plaatsen, waar gestemd kan worden. Ik beloof een mooie repo vanuit de winnende stad of plaatsje en zal de burgemeester op de hoogte stellen.

Stuur foto's en tekst naar dit e-mailadres of doe een suggestie bij de reacties.

Hier ter inspiratie alvast een aantal plekken die je lelijk (of heel mooi) kunt vinden.

Terminal 1 van luchthaven Roissy Charles de Gaulle Foto: dsearis (flickr)

Le Havre

Forbach

Mantes-la-Jolie, wijk Val Fourré. Toegegeven: de foto is niet
geheel representatief. Er is net een woonblok opgeblazen.

Labels: ,

17 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

Ik nomineer de Jussieu campus in het 5e arrondissement. Als bewijs bijgaande foto die ik op wikipedia vond. Eerlijk gezegd valt me dit nog mee wat op de foto komt de voortdurende koude wind die door dit complex heen waait niet zo goed over.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d3/Paris_Jussieu_Campus_entrance_dsc04055.jpg

24/3/08 11:27  
Blogger François schreef...

Het was nog ff piekeren, eigenlijk vind ik als hopeless francofiel alles wel mooi in Frankrijk. Je vindt aan de rand van veel kleinere steden van die mislukte flats met treurige concentraties gezinnen. Lelijk maar te onbeduidend om hier te nomineren. Parijs heeft ze ook, je ziet ze al vanuit de Thalys.
Het hotel naast het Palais des Congres is behoorlijk lelijk, lijkt qua sfeer wel enigzins op de hierboven genoemde Jussieu campus. Maar omdat ik de Correspondent graag de mooist denkbare dienstreis gun wordt het toch de Fondation Vasarely in Aix-en-Provence. Het is door de kunstenaar zelf ontworpen en past bij wat er in staat maar het misstaat zoooo in het fraaie landschap van Cezanne, de Montagne St Victoire en de cours Mirabeau. Jaren '60 lelijkheid die we toen mooi vonden. En zo stel ik een locatie uit de mooiste stad van Frankrijk voor voor de titel Lelijkste plek van Frankrijk.
http://www.web-provence.com/villes/aix-22.jpg

24/3/08 18:05  
Anonymous Anoniem schreef...

Ik heb gelukkig geen foto van de treurigheid maar de hele omgeving van het Parc André Citroën in het 15e komt wat mij betreft in aanmerking voor zowel sloop als uitverkiezing tot lelijkste plek in La Douce France. Dat ze één van onze landgenoten zo eren geeft te denken over het niveau van de bilaterale betrekkingen...

24/3/08 20:18  
Blogger Remco Reiding schreef...

In de buurt van de finish van Parijs-Roubaix heb ik lelijkheid en viesheid gezien zo mooi dat er spontaan tranen in je ogen schieten.

25/3/08 16:14  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Dat begint al ergens op te lijken. Verder zijn per mail nog binnengedruppeld Fréjus, Calais en Toulon.
Blijft vooral nomineren

26/3/08 17:57  
Blogger Bloem schreef...

Misschien heel suf, maar ik was ergens in het najaar in Parijs, en toen ben ik eens richting La Defense geweest, en ben ik in de Grande Arche geweest. Dus daarom:

http://en.wikipedia.org/wiki/Grande_Arche

Vond het echt super lelijk gebouw...

27/3/08 14:01  
Blogger vaee schreef...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

29/3/08 19:04  
Blogger vaee schreef...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

29/3/08 21:33  
Anonymous Anoniem schreef...

Mag ik m'n buurvrouw nomineren?

30/3/08 00:05  
Blogger vaee schreef...

Na lang googelen komt voor mij Maubeuge in aanmerking voor een nominatie.


http://www.surma-route.net/nationale_2/maubeuge.html

30/3/08 14:28  
Blogger vaee schreef...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

30/3/08 15:51  
Blogger vaee schreef...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

30/3/08 15:59  
Blogger vaee schreef...

Afbeelding ook te vinden op:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Maubeuge

30/3/08 16:13  
Anonymous Anoniem schreef...

Niet erg origineel misschien...

http://www.flickr.com/photos/pipobajo/2373294468/sizes/o/in/set-72157600666881455/

1/4/08 13:12  
Anonymous Anoniem schreef...

Om heel eerlijk te zijn komt eigenlijk alles vanaf de Périf tot zo'n 25 kilometer verderop wel in aanmerking. Neem voor de grap eens de RER naar beide vliegvelden; vooral naar CDG heb je het gevoel in de derde wereld te zijn beland. Nog niet zo lang geleden hadden we zelfs krottenwijken langs de snelweg A1 de stad uit - tot Sarko iets ging doen met een Kärcher op Binnenlandse Zaken. Zag dezelfde krottenwijken overigens onlangs nog tijdens een rit naar Carcassonne: de Kärcher rijkt alleen tot daar waar voldoende mensen passeren blijkbaar. Mais bon: ik nomineer les banlieus: één groot Parc André Citroën.

3/4/08 23:36  
Anonymous Anoniem schreef...

en? wanneer komt de uitslag? of heb ik die gemist?

28/11/08 07:05  
Anonymous Anoniem schreef...

Wat een onzin

2/8/23 18:35  

Een reactie posten

<< Home