donderdag, maart 20, 2008

Bienvenue chez les Ch'tis: 12,5 miljoen fans

De teller van de Franse kaartverkoop staat na drie weken op 12,5 miljoen. Een op de vijf Fransen is naar de bioscoop gegaan voor Bienvenue chez les Ch'tis, een sypmathieke film van Dany Boon over de gastvrijheid in Noord-Frankrijk.
Volgens kenners maakt de film zelfs een kans La Grande Vadrouille te verdringen van de eerste plaats van best bezochte Franse film aller tijden (17 miljoen bezoekers) Wellicht kan het aantal bezoekers zelfs titanische proporties aannemen (Titanic trok in Frankrijk bijna 21 miljoen bezoekers).
Afgelopen zaterdag reisde ik af naar Noord-Franse Bergues, het plaatsje waar de film is opgenomen, waarvan u hier alvast een voorproefje zag. Binnenkort een uitgebreid verslag op mijn blog.

Labels: , ,

14 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

Het zou leuk zijn als deze film ook in Nederland in de bios komt. Enig nieuws hierover gehoord toevallig?

20/3/08 22:53  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Ik heb hierover met distribiteur Pathé gebeld. Ze zijn op dit moment in onderhandeling en het komt er op neer dat het wel heel raar moet lopen als de film niet binnen enkele weken ook in Nederland te zien is. Nog even geduld.

20/3/08 23:54  
Anonymous Anoniem schreef...

Ben benieuwd naar de betekenis van "Ch'tis", of is het een gewoon een ingekorte familienaam...?

Simone

21/3/08 19:37  
Anonymous Anoniem schreef...

Er staat het een en ander op
http://fr.wikipedia.org/wiki/Picard over de (eventuele) origine van het woord ch'ti!

Zijn er al Nederlanders die de film gezien hebben? Persoonlijk vond ik het een sympathieke film met enkele erg leuke momenten, maar hij heeft bij mij geen onuitwisbare indruk achtergelaten. Tot mijn grote verbazing ben ik een van de weinigen met een mening die niet overloopt van lof in termen als génial, superbe, magnifique. Nog maar een keer kijken als het bezonken is, misschien verwachtte ik teveel door alle ophef die er rond de film gemaakt is. En begrijp ik de tweede keer iets beter wat er gezegd wordt ;-) (Al viel het 100% mee het ch’ti te begrijpen, had al geoefend met het spektakel van Dany Boon, die overigens voor hen die zich in Frankrijk bevinden, te zien is op woensdag 26 Maart op M6)

Sandra

21/3/08 20:44  
Anonymous Anoniem schreef...

Om op de vraag van Simone te antwoorden : In dialekt spreken de mensen in Noord Frankrijk heel vaak de C als CH uit (Nederlands SJ); dus ''c'est'' (= het is) wordt "Ch'" uitgesproken. Omdat men daar ook "ti" zegt in plaats van "toi" (= jij), "c'est toi" (= ben jij het ? / jij bent het ) wordt "Ch'ti" uitgesproken. Heel vaak spreekt men zelfs over "ch'ti en ch'timi" : c'est toi ? c'est moi (= ben jij het ? ik ben het, de "mi" is de dialekt van "moi" (= ik). Compris / begrepen ?! Ik heb de film in Frankrijk gezien, vond het enig en heel realistisch want wanneer je op de snelweg door Noord Frankrijk rijdt, heb je al heel gauw het idee dat je daar niets te zoeken hebt ! Wat totaal niet waar is !! Ik ben Franse en heb zelf deze streek jarenlang onderschat zoals iedereen die in Frankrijk niet uit het noorden komt ; tot ik voor mijn werk kennis maakte met deze ch'ti streek en achterkwam dat de mensen daar zo ontzettend aardig en behulpzaam zijn. Ik hoop dus dat de film heel gauw komt in Nederland.Het is een comedie met een vertederende boodschap. In Antwerpen is de film in het Nederlands ondertiteld ; dus verwacht ik dat hij met die zelfde ondertiteling heel gauw in de bioscopen van Nederland gaat draaien. Annette

29/3/08 21:43  
Anonymous Anoniem schreef...

Hoi, ook kk ben Frans en heb ik de film onlangs met mijn familie in Zuid-Frankrijk gezien. Ik ben namelijk Zuid-Francaise (uit Dordogne) en ik woon sinds 10 jaren in Utrecht (Nederland). Ik vond dus de film fantastisch omdat ik kon heel goed erkennen wat we in Zuid-Frankrijk denken van het noorden-toen ik klein was, dan dacht ik alvast dat de mensen in La Rochelle Nordelingen zijn en hoe kunnen die ueberhaupt een bad nemen in zo een koud water !!!!! Ik wil graag deze film met mijn -nederlandse- friend zien, dus ook ik hoop dat de film heel snel naar Holland komt. Ik moet zo veel lachen om de film omdat ik erken ook dingen van Vlaanderen/Holland, bvb hier in Holland zeggen we ook nooit wat de inhoud is van een frikadel, ook vond het mijn (zuid)franse familie dat ik altijd koffee wil drinken nu. Deze film is prachtig omdat hij is grappig, niet ordinair, ontroerend, en voor de hele familie. Mijn moeder die nooit naar de bioscoop gaat is meegekomen en vond de film ook prima. Aan jullie Nederlanders, meteen naar de film gaan als die naar Holland komt!!!!!

15/4/08 02:56  
Anonymous Anoniem schreef...

Ik heb zelf jaren in Lyon gewoond (en woon nu weer sinds kort in Nederland) en herkende, na het zien van deze film onlangs tijdens een weekendje in Bruxelles, toch wel een hoop grappige dingen. Met name de vooroordelen van veel Fransen over het noorden (-40 degree ?!). Beetje Jacques Brel op de achtergrond. Geniaal! Moraal: uiteindelijk blijken die noordelingen toch wel een heel sympathique volkje. Erg leuke vermakelijke film. Ik hoop dat hij snel in Nederland in de bioscoop komt.

5/5/08 20:09  
Anonymous Anoniem schreef...

Ben zelf in zuid-Frankrijk (Languedoc-Roussillon) opgegroeid en woon er nog steeds. Ik kan heel veel dingen in de film herkennen en vond het daarom heel grappig! Heel veel van mijn vrienden hebben zo'n soort beeld van het noorden. Mijn vriend zelf komt uit het noorden en z'n moeder spreek zelf ook ch'ti. Super film dus, ik denk vooral voor de mensen die zich er ook in herkennen! Biloute!!!!

16/5/08 12:33  
Blogger Bissezeele schreef...

Ten eerste, het spijt me voor mijn Nederlands, ik ben Frans-Vlaming...

Dit filmpje is slecht, zwaar, leeg, belachelijk en vals. Ik hou van de ‘films d’auteurs’ zoals ‘Quand la mer monte’ een Belgische film van Gilles Porte met Yolande Moreau en Wim Willaert.
Ze waren bekroond in Cannes drie jaar geleden. Wim Willaert spreekt in het West-Vlaams; we zien de echte cultuur van de streek.
Deze film - ook gedraaid in de Franse Westhoek – is subtiel, intelligent, grappig, anti commerciële, enz…het tegendeel van ‘Bienvenue chez les ploucs’.
TF1 (een privé tv als VTM) heeft zeker niet toevallig dit ding gesteund…

In het huidige anti intellectuele klimaat neem ik een risico…
Bekritiseren een film die miljoenen mensen leuk vinden (…)

Jullie moeten begrijpen dat de Frans-Vlaamse cultuur zal helemaal verdwijnen.
Mijn grote ouders spraken alleen maar het West-Vlaams toen ze waren kinderen. Mijn vader sprake het Vlaams…
Maar er is een proces van chtimisatie van de hele regio Nord Pas de Calais.
De Franse Westhoek is te klein, dus bestaat niet.
Het betreft 1/10 van de regio Nord Pas de Calais (of Franse Nederlanden).
De verschillende locale variante van het picardisch - of ch’ti – werden gesproken overaal in de regio, behalve in de Franse-Westhoek.

Er is een uitdrukkelijk bevel van de medias (vooral La Voix du Nord) : “allemaal ch’tis in het Noorden van Franfrijk.”
Pardon ? Zijn er ook Frans-Vlamingen ? Nee, het is te ingewikkeld. De Fransen zullen niet begrijpen.

En regionale cultuur van Frankrijk zal dus waarschijnlijk verdwijnen in een zee van gelach!

Het is ongelofelijk, surrealistisch…

De culturele diversiteit wordt bedreigd met Bienvenue chez les ch'tis.

Die film is het tegendeel van de authenticiteit, het is eigenlijk een teken van de globalisatie, ook wat betreft de regionale culturen.

Twee regionale culturen in het Noorden van Frankrijk ? NEE hoor, antworden de medias.
Een regio = een regionale cultuur.
De boodschap - en de business - is dus meer efficient…

Deze film is een neutronenbom voor de Frans-Vlaamse cultuur, het zal generaties duren om deze schade te herstellen.
D.Boon is als een olifant een porseleinenkast ingewandeld voor dat hij er werkelijk zelf was.
De brokken opruimen wordt een hels karwei.

Weten jullie, men kan enorme schade bezorgen met goede intenties (zoals met een kärcher een cultuur aanvallen)

De Frans-Vlamingen volgen niet allemaal dit uitdrukkelijk bevel van de medias (vooral La Voix du Nord).

Er zijn mensen die reageren, die boos zijn. Ze hebben een forum in het Nederlands (!) : "Frans-Vlaanderen in het Nederlands".

http://fvlinhetnederlands.actieforum.com/de-toekomst-van-frans-vlaanderen-f4/de-vlaamse-cultuur-van-frans-vlaanderen-wordt-bedreigd-door-dany-boon-t5-15.htm

4/7/08 21:56  
Anonymous Anoniem schreef...

Super film!
Ik heb hem afgelopen zaterdag gezien. Het is voor mij de beste franse film die ik ooit gezien heb!
gr
Krijn

24/7/08 16:56  
Anonymous Anoniem schreef...

geweldige film ! Heb het in Frankrijk gezien. Wacht ongeduldig dat hij in Nederland komt. Waarschijnlijk in september al.
Naast het lachen, kun je ook tranen in de ogen van emotie, van vertedering krijgen.
Want wie heeft wel een goed beeld van Noord-Frankrijk ? Hebben we niet met zijn allen een verkeerde etiket op het noorden van Frankrijk geplakt ? dat er daar niets te vinden was, niets te zien, dat het grijs was, koud, armoedig. De streek van de mijnen. Denk ook aan de spandoek in het voetbalstadion van S.G in Frankrijk, dat de ch’ti as alcoholist, werkloos beschreef, waarop zelf het woord inteelt stond. Het wordt hoge tijd dat iedereen naar de film Bienvenue chez les Ch’tis gaat ! en de waarheid ontdekt. Achter een grijze decor, is het bij de ch’ti heel warm en zonnig ! Deze film is een les voor ons allemaal, het is een comedie met een goede boodschap, het is cultureel… Het is het gewone leven van gewonen mensen…. en het maakt ons aan het lachen, wat ook fijn is in een maatschappij waar zoveel ellende te zien is.

2/8/08 17:32  
Anonymous Anoniem schreef...

Ik heb geprobeerd de film uit een neutraal standpunt te bekijken, los van alle commentaren die ik erover had gehoord in de afgelopen maanden.

Ik beken dat ik helemaal geen fan ben van Dany Boon.

Verdict : een tragedie, een waardeloos product, de onwaardigste der films op TF1.
De ultieme leegte, lomp, zeer lomp.
Bekrompen humor tegenover mindervaliden, kindermishandelaars, drankverslaafden, een overbodige drijfveer in het filmbegin.
Geen twijfel , Frankrijk verveelt zich dat doet pijn.

De acteurs zijn archislecht, een mager scenario én kompleet onsamenhangend, een overzicht van een onbeschreven platheid.

Het doet regelmatig denken aan het geluid van een aankondiging uit de regio Nord Pas de Calais.
Dany Boon zoekt de lach op doch hij bootst vooral de zwakzinnigheid na, dit vertelt veel over diegenen die zijn film grappig vinden.

Voor mij is het succes van deze film volkomen onbegrijpelijk.
De lovende kritieken van de kijkers en van de pers maken me sprakeloos.
Het verzachtende effect (iedereen spreekt ch'ti in Frankrijk) maakt me neerslachtig.

Het enige lichtpunt die ik van de film vond en echt begreep ,als kijker van TF1, en die voor Sarkozy heeft gestemd, is echt zwaar ontgoocheld over de voldoening tegenover de subculturen in dit genre.

Arm Frankrijk!

27/10/08 20:31  
Anonymous Anoniem schreef...

Echt een leuke film maar ik moet 10 woorden of uitdrukkingen uit de film in een verslag doen weet iemand iets??

3/11/08 19:10  
Anonymous Anoniem schreef...

In de film Bienvenus chez les CH'tis ontvangt men een alleszins zonderlinge indruk van de eetcultuur der Vlamingen. Alsof wij lomperiken zijn die slechts frieten met frkandellen eten. Overal waar Pot'je Vleesch en Waterzooi op het menu prijken is men in de Nederlanden.

7/1/09 10:41  

Een reactie posten

<< Home