woensdag, september 03, 2008

Nieuwe tarieven Thalys

Thalys ten oosten van Amsterdam. Foto: Erwyn van der Meer.

Mijn bordeauxrode ros tussen Parijs en Amsterdam is weer eens duurder geworden, waardoor de prijsstijging uitkomt op 62 procent in 6 jaar. Dit maal zouden de tariefwijzigingen echter goeddeels in het voordeel van reizigers uit kunnen pakken. Alle tarieven zijn voortaan ook verkrijgbaar als enkele reis, wat tot nog toe slechts het geval was bij het volle tarief. Ze zijn dus ook onderling combineerbaar.
Bovendien is het goedkoopste retourtje voortaan 50 euro in plaats van 70 euro, bijna 30 procent minder. Blijft natuurlijk de vraag of je kaartjes tegen dat tarief ooit weet te bemachtigen. Je moet in ieder geval een maand van tevoren boeken en bent je biljet kwijt als je plots andere plannen hebt. (Tips voor reizigers in Frankrijk: via Troc des Prems kan je niet inwisselbare kaartjes proberen te verkopen).
De namen van de nieuwe tarieven zijn nog tenenkrommender dan voorheen: Librys (vol tarief) wordt - we gaan toch naar Amsterdam - Hi-Life, Mezzo wordt OptiWay en Smilys heet voortaan Smoove. Wie heeft duizenden euro's opgestreken voor dergelijke onzin en waar kan ik intekenen om volgende keer deel te nemen aan het bedenken van nieuwe namen?
Laatste noot: ik ben regelmatig kritisch over Thalys, maar vindt de trein nog steeds zwaar superieur ten opzichte van zowel de auto als zeker het vliegtuig. De Spanjaarden van Vueling zijn tot mijn vreugde opgehouden met een vlucht tussen Amsterdam en Parijs en ook Transavia schijnt met vrijwel lege toestellen tussen Rotterdam en Parijs te vliegen. Nu KLM en Air France nog.

Labels: ,

6 Reactie(s):

Blogger Arjan Tupan schreef...

Wat heb je tegen vliegen, dan? Ik ben 1 keer met de Thalys naar Parijs gekomen, en vond het redelijk dramatisch. Misschien dat eerste klas beter is, maar ik ging toch liever met de auto (al heb ik er nu niet meer eentje). Mijn volgende trip zal dus met de Thalys zijn en daar zie ik een beetje tegenop.

3/9/08 11:51  
Anonymous Anoniem schreef...

Over de teleurstelling uit begin jaren '80 dat je in -toen- een TGV helemaal niet duizelig werd van de snelheid en er eigenlijk bijna niks van merkte, ben ik inmiddels heen. Mijn Thalysgebruik is vooral voor vakantie en vrije tijd. Ben niet gek op vliegen en in auto's vind ik alles boven de 100 km saai en vervelend, dus Thalys is wel mijn ding. Vandezomer boekte ik vanuit Parijs terug naar NL en dat kon online, waarbij je kon kiezen voor allerlei vertrektijden en evenzovele prijzen. Op een minder courant tijdstip bleek een enkel eerste klas naar Brussel 50 euro te kosten. De stewardess-look-a-likes in de Thalys rennen zich rot om alle drank en eten en andere verwennerij bij je te brengen in de 5 kwartier. Mooi detail vond ik dat de dames na een ronde precies wisten in welke taal de reiziger kon worden aangesproken, en dat daarna moeiteloos toepasten.
Ik vond het de 50 euro zeker wel waard.
Onhandig is dat bij het afhalen van je ticket de card waarmee je al betaald hebt moet worden gebruikt. Onze NL-creditcards hebben nog geen chip en passen niet in de afhaalautomaten. In een voor mij ongebruikelijk helder moment besloot ik op Gare du Nord, waar een loketrij van 1,5 u stond, uit te wijken naar Gare de L' Est, waar de hele transactie 5 minuten duurde.
Enfin, vroeg boeken, handig laveren in het oerwoud van tarieven en formules, en genieten van de eigentijdse ambiance in de treinen die de komende tijd allemaal een verfje krijgen.
Dan komt alles goed:-)

3/9/08 15:05  
Blogger Arjan Tupan schreef...

Goeie beschrijving, francois, maar in de tweede klas ziet de Thalys er anders uit. Geen stewardess look-alikes en slechts een enkele barcar waar je heeeeeel lang moet wachten op je te duur betaalde hapje en drankje (ja, ik zat er rond de tijd dat mijn maag ging knorren). Maar, voor 50 euro eerste klas is inderdaad een goede prijs!

3/9/08 16:29  
Anonymous Anoniem schreef...

Maar wat is er dan mis met vliegen? Gaat supersnel en is vaak goedkoper dan de Thalys. Enige nadeel is dat je niet kunt internetten onderweg, maar ergens is dat ook wel weer prettig. De auto heeft eigenlijk alleen maar nadelen sinds de boetes doorgestuurd worden...

3/9/08 16:57  
Blogger Unknown schreef...

Het probleem is dat Thalys ten op zichte van de auto echt achterlijk duur is; alleen als je drie maanden van te voren weet dat je op een donderdag met volle maan om 5:59 drie uur vertrekt en op dinsdag om 11:00 terugkomt is het goedkoper. Zelfs met de huidige olieprijs is een gewwon enkeltje net zo duur als heen en terug, met peage. En qua tijd scheelt het weinig, ik kom uit op 4:45 tussen mijn voordeur in 18e arrondisement en die in Westerpark met de auto, en met veel dank aan het GVB duurt dat met de Thalys net zo lang. En ik kan ook nog na 19:00 weg, die laatste thalys gaat te vroeg.

Benieuwd hoe dat gaat zijn als de HSL-zuid eindelijk eens open gaat...

3/9/08 19:25  
Blogger Unknown schreef...

Vliegtuigen op dergelijke korte trajecten zijn een enorme milieubelasting. Dus met de trein gaan zorgt ervoor dat je het milieu minder aantast.

12/9/08 17:35  

Een reactie posten

<< Home