donderdag, augustus 14, 2008

Zes pagina's Sarko in Elsevier

Hé correspondent, doe eens wat of zo. Ik hoor het de trouwe lezer denken. En ik ben niet eens op vakantie (dat gaat in het najaar gebeuren). Wel doe ik het sommige zomerdagen iets rustiger aan dan doorgaans.
Vorige week was dat echter niet het geval. Ik heb me lekker uitgeleefd op Sarko en Carla, soms tot diep in de nacht. Daarvan is het resultaat deze week in Elsevier te lezen. Zes pagina's lang, inclusief kader van Carla Bruni ruim 4000 woorden, mijn grootste verhaal tot nog toe.
U leest daarin alles over 'Sarkozysme', Sarko's strategieën en effectiviteit. 'Mooi en handig geschreven stuk over Sarko', mailde de - niet alleen vanwege dit compliment - sympathieke hoofdredacteur van Elsevier, Arendo Joustra. Het stond op het programma als omslagverhaal, totdat de Russen en Georgiërs elkaar in de haren vlogen.

A propos. Ook ik ben zeer aangedaan over de dood in het stadje Gori van cameraman Stan Storimans van RTL. Uiteraard is ieder dodelijk slachtoffer in een gewelddadig conflict betreurenswaardig, maar wanneer het een Nederlands journalist betreft, komt het akelig dichtbij. Hier het condoleanceregister. Meer over het conflict in Zuid-Ossetië bij collega Remco Reiding.

Labels: ,

10 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

Het ziet er op de Elsevier-site uit als een mooi stuk olivier! Voor deze Mac een mooie reden om bij zijn elsevier-ouders langs te gaan...

--Le Mac

14/8/08 15:40  
Anonymous Anoniem schreef...

Ik bedoelde natuurlijk Le Mec, zo vet cool gepimpt ben ik nou ook weer niet...

--Le Mec

14/8/08 15:46  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Ik dacht al. Nu ook al pooiers op mijn blog. Mac is een afkorting voor macquereau.

Vond overigens interessante info op wiki. Het woord zou uit het Nederlands komen. Mijn toevoegingen tussen haakjes:
Le terme « maquereau » (eerste betekenis: makreel), qui désigne également dans un registre de langue familier les proxénètes (pooiers), n'a aucun rapport (met makreel dus), puisque dérivant du néerlandais makelaar qui désigne les courtiers. Ce terme dérive lui même de makelen qui signifie "faire"[2].

Hoe makelen jullie het verder, lezers?

14/8/08 16:16  
Anonymous Anoniem schreef...

Met ons:-) gaat het goed, Correspondent. Mooi verhaal in de Elsevier dat me met nog maar weinig vragen over Sarko doet zitten. Al had je wel ff het Elysee moeten bellen om te checken welk model computer (Mac of pc)mevrouw Bruni openklapte om haar echtgenoot-to-be heur nudité integral te tonen. Vroeger trok een dame haar kleren uit, tegenwoordig klapt ze een laptop open....de tijden veranderen.
Een compliment van de slimme en beminnelijke Joustra lijkt me inderdaad een mooie score!

14/8/08 17:07  
Blogger Carl schreef...

Hallo correspondent, goed te zien dat je de komkommertijd productief doorkomt. Ook ik heb Elsevier-ouders (en een Quote-kapper, maar dat terzijde) en heb ze gevraagd het betreffende exemplaar te bewaren. Ergens in september zullen we hem lezen. We zijn zeer benieuwd.

Voor mij is Mac al meer dan 20 jaar lang mijn electronische maatje uit Cupertino, inmiddels met MacBook als fysieke verschijningsvorm.

Interessant te weten waar het woord macquereau van afstamt. Het argot boeit me zeer, ik hoor het hier regelmatig, niet in de laatste plaats omdat hier vrij veel Marseillais hun zomervakantie doorbrengen. Mooie aanleiding om op mijn eigen blog eens aandacht aan het 'franse bargoens' te besteden.

Om je vraag te beantwoorden: Biche en ondergetekende genieten van de zomer op les Gravières. Na alle rust 'hors saison' is het in de zomer altijd weer gezellig hectisch in het 'dorp'. Morgen, de quinze août, is het natuurlijk ook hier feest. In de grote feestzaal zullen Régis en zijn team een méchoui serveren en zal er gedanst worden tot diep in de nacht. We verheugen ons er op.

14/8/08 22:40  
Blogger Carl schreef...

Misschien een keertje je profiel updaten? Een nieuw fotootje zou niet misstaan, deze lijkt me nog van je CJP-pas ;-)

14/8/08 23:12  
Blogger Simone schreef...

met deez blglezer alles ok komkommrtijd moet nog beginne voor mij in sept je sui dsolé proefabo Else4 net afglope pa grave op naar de winke ben wel benuwd gefelicite mt d 6 pagina's! bai d we bn k nie op d smsvoto ;-) Slt

15/8/08 12:15  
Blogger vaee schreef...

Hallo correspondento heb de playboy gekocht, maar kon je stuk niet vinden. Ik heb nu ook vrij en zit op la balconia. Weer is niet wat er in de reisgidsen werd voorspeld. Maar iedereen krijgt wat hem/haar toekomt.

15/8/08 13:43  
Anonymous Anoniem schreef...

@ Carl

Wat is een Quote-kapper, als ik vragen mag?

16/8/08 20:01  
Blogger Carl schreef...

@ Emily

Ik begrijp dat u met zowel Elsevier als Quote een (journalistieke) band hebt. Mijn band met beide titels is historisch, maar ik val al jaren in de categorie 'loskopende man'. Vandaar dat ik de Elsevier vaak lees bij mijn ouders en de Quote bij de kapper.

17/8/08 13:22  

Een reactie posten

<< Home