woensdag, juni 03, 2009

Wat staat er op de foto? (83)

PhotobucketFoto: Emile Gregoire

Waar is deze foto gemaakt? Spelregels en prijs: hier.

Eerdere foto's: foto 82 / foto 81 / foto 80 / foto 79 / foto 78 / foto 77 / foto 76 / foto 75 / foto 74 / foto 73 / foto 72 / foto 71 / foto 70 / foto 69 / foto 68 / foto 67 / foto 66 / foto 65 / foto 64 / foto 63 / foto 62 / foto 61 / foto 60 / foto 59 / foto 58 / foto 57 / foto 56 / foto 55 / foto 54 / foto 53 / foto 52 / foto 51 / foto 50 / foto 49 / foto 48 / foto 47 / foto 46 / foto 45 / foto 44 / foto 43 / foto 42 / foto 41 / foto 40 / foto 39 / foto 38 / foto 37 / foto 36 / foto 35 / foto 34 / foto 33 / foto 32 / foto 31 / foto 30 / foto 29 / foto 28 / foto 27 / foto 26 / foto 25 / foto 24 / foto 23 / foto 22 / foto 21 / foto 20 / foto 19 / foto 18 / foto 17 / foto 16 / foto 15 / foto 14 / foto 13 / foto 12 / foto 11 / foto 10 / foto 9 / foto 8 / foto 7 / foto 6 / foto 5 / foto 4 / foto 3 / foto 2 / foto 1

Labels:

31 Reactie(s):

Blogger François schreef...

De lezers van dit weblog die wel eens Nederlandse tv kijken, kennen het soort programma wel: "Ik vertrek", of liever nog iets als "De hel in het zuiden" zijn van die programma's waarin we Nederlanders volgen die hun 'droom' achterna gegaan zijn. Dat woord 'droom'(doorgaans uitgesproken als djjoom) is een sleutelbegrip. We zien hoe het Nederlands gezin, inclusief jengelende en onwillige kinderen (maar heel zelden zijn het heren- of damesduoos) zonder enige kennis van de taal, de omstandigheden en de mogelijkheden ter plaatse vertrekken naar een locatie in het (Franse) zuiden. Ze willen weg van het benauwde Nederland, weg van de regels, om in Spanje te ontdekken dat de regels voor bouwen en verbouwen minstens zo streng zijn en de bureaucratie een veelvoud van de Nederlandse.
Nou ja...en toen had ik ook zo'n droom. Een huisje, dat werd te duur, maar de advertentie had het over een 5 sterren-mobilhome. Ideaal gelegen, lekker dicht bij het openbaar vervoer, met veel ruimte en heel dicht bij de natuur. En niet ver van Parijs. Je kon van je mobilhome zo de natuur in, stond er. En dat dat ene moeilijke Franse woord 'opknappertje' betekende, dat ontdekte ik pas nadat het riante bedrag al was overgemaakt. Lekker veel ruimte om mijn fiets te stallen.
Die tv-ploeg van SBS was me bespaard gebleven, maar toen de Fotograaf een keer op bezoek was na een fotosessie in het ontwakende Parijs en wat plaatjes schoot, had ik natuurlijk niet kunnen weten dat deze foto van mijn buitenhuis hier zou verschijnen. "Met deze lens, een peperduur model, maak ik fotografisch zelfs van een bouwval nog een kasteel" dat zei hij nog...
Kortom, neem de RER, stap uit net voorbij de vuilverbranding, en je bent op de locatie van deze foto.

3/6/09 15:47  
Blogger jaap schreef...

Ik houd het op die Roemenen-verblijfplaatsen onder de viaducten van de peripherique bij het Stade de France.

Jaap A.

3/6/09 21:01  
Blogger Gertjan schreef...

Jullie missen de relevantie van de fietsen.
Het is de rennersbus van de Raboploeg nadat Dennis Menchov de giro had gewonnen.
De woedende Italiaanse fans botvierden hun frustratie op deze rennersbus.
De waggelende bus haalde nog net de Franse grens alvorens definitief ineen te zijgen.

3/6/09 22:26  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Gertjan weet niet iedere vierkante meter van Frankrijk in drie klikken op te sporen, da's goed nieuws. François die zich laat inspireren door téléréalité is wellicht minder goed nieuws. Gewoon jezelf blijven, luidt mijn advies. Jaap A denkt in de goede richting. Ik zal een keer coulant zijn en genoegen nemen met de naam van de gemeente waar de fotograaf en ik ons vorige week bevonden.

4/6/09 11:30  
Blogger François schreef...

Okay Correspondent, ik blijf me eigen. Als inwoner van Rotterdam heb ik eigenlijk ook helemaal geen buitenhuis nodig. Die stad is eigenlijk één groot bungalowpark, ja toch-niet dan? En we hebben hier soms bijna evenveel télé-surréalité. Mooi woord trouwens, téléréalité.
Mijn gok, als een globale aanduiding volstaat: St Denis, net benoorden Parijs.

4/6/09 13:26  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Het gaat de goede kant op, maar het is nog niet het juiste antwoord.

4/6/09 21:10  
Blogger emile schreef...

Het verbaast me enorm: dagelijks slingeren hier duizenden Nederlanders met hun Kip-caravan over de Franse wegen; de campings staan afgeladen vol met die gezellige gele nummerplaten. En niemand die dit stekje dan nog niet heeft herkend van de vorige zomer toen die leuke mensen van Graskamp 37 uit Zoetermeer, die het helemaal niet erg vonden om hun meegenomen 40 kilo aardappelen te delen toen de zelf meegezeulde 20 blikken erwtensoep op waren, de buren waren? Hoe is het mogelijk!

5/6/09 13:28  
Anonymous Olivier schreef...

Cher photographe. Leg eens uit hoe je toch dat trauma hebt opgelopen in Zoetermeer :-)

5/6/09 13:32  
Blogger emile schreef...

Nee, dank. Te pijnlijk. Mag ik u overigens becomplimenteren met een uitstekend geheugen?

5/6/09 14:11  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Dat mag. En àh, vertel eens: wat is er op dat gazon in Zoetermeer toch gebeurd?

5/6/09 14:40  
Blogger François schreef...

Jongelui, neem van deze cynische oude man aan: er komt een moment...echt..ooit..met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid (ik las vorige week in het Louvre onder een schilderij het prachtige woord 'vraisemblablement', dat zal wel in de buurt komen) dat je met de gezellige buurtjes op een Franse camping staat, knus aan de rosé onder de voorluifel zit en dat je dan zegt: Nou wij dachten ook dat een caravan niks voor ons was, maar toen we eenmaal deze hadden gezien waren we meteen om. En dan kijk je even je geliefde aan en die knikt bevestigend en dan voel je een diepe verbondenheid met de buurtjes op de camping. En je denkt ach ja je kunt wel je verzetten tegen die burgerlijkheid maar het is eigenlijk zonde om jezelf daardoor zo veel vakantieplezier te ontzeggen. 'Schat leg jij nog wat kippespiesjes op de bbq, Jantien en Henk willen vast nog wel wat'. Dan trek ik nog een flesjes Rosé open.
Hé, gezellig zo.

5/6/09 14:47  
Anonymous Anoniem schreef...

Pantin? Gezien vanuit de voortent van de buurman.

8/6/09 18:10  
Anonymous Anoniem schreef...

En na die oergezellig woorden van Francois was ik bijna om. Maar dan eindigt hij met kippespiesjes, die dan ook nog eens op de bbq (zo een op gas, die dan ontploft) moeten en met de combinatie 'Jantien en Henk'. Nou forget it! Geen sleurhut en geen rosé in de voortent!
Dan nog liever met een clochard onder de brug aan de vin de table! En dat Pantin kwam van mij. Zal hoogstwaarschijnlijk helemaal fout zijn. Lac doux moet het juiste antwoord zijn.

Simone

8/6/09 18:34  
Blogger François schreef...

Simone, je pogingen alsnog een locatie te eh... localiseren zijn dapper. Pantin ligt in het noorden van Parijs, er loopt een spoorlijn in de buurt dus aan veel condities is voldaan. Op de site van de Fotograaf staat een foto die vermoedelijk op dezelfde plek gemaakt is. Je zou zeggen dat hij dan natuurlijk een wat meer specifieke plaatsaanduiding geeft. Maar nee, hij zit natuurlijk in het vuige complot om de onschuldige lezertjes van dit blog om de tuin te leiden. Als je met Pantin goed zit nemen we dr vast een rosé op. Ik ben zelf niet zo heeeeeeel enthou over het idee om onder een brug met clochards te gaan zitten slempen. Maar ga vooral je gang, als er fraaie foto's van de Fotograaf bij worden gemaakt is het misschien nog een leuke coverstory voor de En France. De koppenmaker/ster kan vast nog wel wat leuks aanvangen met low budget a Paris of iets als: sans-abri pour trois jours - D-reizen biedt het aan.

8/6/09 20:03  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Helaas, helaas, geen Pantin. Saint-Denis is tot nog toe de beste poging.

8/6/09 20:16  
Blogger FvdA schreef...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

8/6/09 22:38  
Anonymous Anoniem schreef...

Nog een poging, omdat ook deze raadplaat toch de boeken in moet als geraden. La Courneuve-Aubervilliers, omdat er een RER doorheen gaat (ik geloof dat ik dat argument al eens eerder heb ingezet...). Ik kan niet kiezen tussen La Courneuve en Aubervilliers -het RER-station heet zo- , met het risico dat ik me met een dubbel antwoord diskwalificeer bij de keiharde combinatie van jury en bananenjunta. Ach, ik lees het wel!

Francois

8/6/09 22:43  
Anonymous Anoniem schreef...

Nog een poging, omdat ook deze raadplaat toch de boeken in moet als geraden. La Courneuve-Aubervilliers, omdat er een RER doorheen gaat (ik geloof dat ik dat argument al eens eerder heb ingezet...). Ik kan niet kiezen tussen La Courneuve en Aubervilliers -het RER-station heet zo- , met het risico dat ik me met een dubbel antwoord diskwalificeer bij de keiharde combinatie van jury en bananenjunta. Ach, ik lees het wel!

Francois

8/6/09 22:45  
Blogger Gertjan schreef...

Kom ik terug uit Frankrijk na ruim een halve week is deze plaat nog niet geraden. Ik weet 'm ook niet echt.
Volgens mij is het RER-lijn B. Ik raad dus maar Aulnay-sous-Bois.

Gertjan

9/6/09 11:16  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Nog steeds niet. En morgen staat er al weer een nieuwe gepland. Saint-Denis is nog steeds de beste poging, op een kilometer of zes, zeven.

9/6/09 18:52  
Blogger vaee schreef...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

9/6/09 22:34  
Blogger vaee schreef...

Profiel bewerken
Profiel bewerkenOpenID-URL:
Profiel bewerkenNaam:

URL:

WoordverificatieEr is helaas een fout opgetreden. Probeer het later opnieuw. Foutcode:
Mogelijk word je gevraagd je aan te melden bij je geselecteerde account
Zo dat zal toch niet gebeuren dat niemand het raad.
Heb ik na veel maanden een pracht camping proberen op te zetten dicht bij Parijs, is die even door een fotograaf,in negatieve zin in beeld gebracht.
Aulnay Sous Bois leek mij, wel een leuke achterstandswijk om mijn dynastie te beginnen.
Of had de fotograaf zich vast een leuk plaatsje bij mij
op de camping geannexeerd.

9/6/09 22:35  
Blogger François schreef...

Ik geloof dat Vaee met de eerste zinnen van de reactie subtiel aangeeft dat de procedure om te ondertekenen is veranderd door Blogger. Je moet nu twee rare woorden overtypen en dan n paar keer wat vaags doen met je inlog van je eigen blog en dan komt je reactie op zijn plek. Soms.
Het echte antwoord, dat dit een onraadbare plaat is, is feitelijk al gegeven. Door Gertjan. Als hij het niet weet bestaat het niet. Kortom: het bestaat niet.
En als het wel bestaat is het St Ouen. Zeg maar op zijn Hollands Sint Oen. Iets zegt me dat het een zeer passende patroonheilige is voor ondergetekende...

9/6/09 23:02  
Anonymous Anoniem schreef...

Kortgeleden het laatste boek van Jean Claude Izzo gelezen. Le soleil des mourants. De zon van de stervenden. De hoofdpersoon is een dakloze uit Parijs op weg naar Marseille om te sterven. Bij het zien van deze caravan flitste dit prachtige maar o zo trieste boek regelmatig door het hoofd.
Zo slecht is het leven niet als het enige dieptepunt van de dag is dat een raadplaat eindigt in de goot. Ongeraden en afgedankt.
Oh correspo kom a.u.b. weer met een kerk of standbeeld.

Simone

10/6/09 05:28  
Blogger François schreef...

Vanuit de raadplatenkaartenkamer, als een quiz-kandidaat die al zijn hulplijnen en zijn jokers en zijn escapes en de fifty-fifty en hoehetallemaalmagheten inzet en dan met overslaande, trillende stem Villetaneuse, Villeneuve-la garenne, Stains, Pierrefitt-sur-Seine, Dugny, Epinay-sur-Seine, Le Bourget roept in de hoop dat er toch nog een goed antwoord uit te persen is. Al was het maar for the record.

10/6/09 21:29  
Anonymous Anoniem schreef...

Francois, de winst zij je van harte gegund. Ons rest niets dan een eerbiedig zwijgen. Zo'n rij oplossingen, dat moet toch ooit een keer goed zijn.
hg janA

10/6/09 22:48  
Anonymous Anoniem schreef...

Garges les Gonesse

14/6/09 13:20  
Blogger emile schreef...

Vanmiddag om 15h26, even voorbij Valenciennes vanuit Brussel richting Parijs, begint terwijl ik hem wil gaan inhalen een caravan langzaam te slingeren. Ik houd in: wat gaat er gebeuren? De caravan begint heftiger heen en weer te zwiepen en ik trap op de rem. Voluit, snoeihard. Voor mij ontrolt zich een drama. De caravan is niet meer te houden en zwiept voluit over de breedte van de Autoroute en spat letterlijk uit elkaar. Vervolgens is het de beurt aan de auto, die met ruim 100 kilometer per uur plots dwars op de snelweg staat en begint aan een gevaarlijke hoeveelheid koprollen terwijl de inhoud van de auto door de verpulverde ramen alle kanten op vliegt. Ik zie een hond door de lucht vliegen. Als ik tot stilstand ben gekomen ligt 20 meter van mij vandaan een totaal verwrongen wrak ondersteboven gekruld over de vangrails in de middenberm. De onderkant begint vervaarlijk te roken. In mijn hoofd roept een stem: je auto uit, helpen! Tegelijkertijd ben ik bang een grote massa uit elkaar gereten ledematen aan te treffen en tril ik als een rietje in een orkaan door wat ik net heb meegemaakt en gezien. Seconden tikken als minuten voorbij en gelukkig zijn er mensen die sneller uit hun schock ontwaken dan ik en met een brandblusser op de auto afrennen. Ze helpen de mensen uit de auto te klimmen en tot mijn opluchting en verbazing mankeren ze helemaal niets. De man is blij dat hij nog leeft en probeert zijn geluk over te brengen op zijn vrouw die met tranen in de ogen probeert te verwerken wat zich net heeft afgespeeld. Ik wacht enige tijd tot het ergste trillen van mijn handen over is en inmiddels staan er zeker 30 man bij de auto en rijden de eerste auto's al voorbij. Getuigen genoeg. Ik besluit ook door te rijden. 10 meter voorbij het wrak ligt het hondje op het asfalt met een bebloede snuit. Dood. Ik ben blij dat ik nog leef en besluit nooit van mijn leven met een caravan op stap te gaan.

Ik moest eraan denken toen ik net even over Parijsblog surfte en merkte dat het juiste antwoord bij deze caravan nog steeds niet gegeven is. Zelfs niet door Francois. En hoe blij ik ben dat ik het allemaal kan lezen...

14/6/09 21:42  
Blogger François schreef...

Brr wat een verhaal, volgende keer toch maar weer Thalys? Ik weet dat het vloeken in de kerk is maar die treinen zijn echt flink wat veiliger dan het verkeer.
En die caravans, onmogelijke constructies op wieltjes waarmee mensen dan enorme afstanden door Europa afleggen.
Het is dus niet alleen burgertrutterij, maar ook érg onveilig. Dat laatste lijkt me relatief een belangrijker argument, in dit geval...

16/6/09 21:38  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Wow, Emile, wat een verhaal inderdaad. Fijn dat je het nog na kunt vertellen. Weet je wat, ik bel je gewoon eens even, lekker 1.0.

De gemeente als respectbetuiging dan voor 1 keer maar eens laten zitten? Binnenkort leest u het antwoord in het zomernummer van Wordt Vervolgd van Amnesty International.

19/6/09 12:13  
Anonymous Else Nora Akkerman schreef...

Beste Olivier,de foto(83) is m.i genomen van de Roemeense mini slum onder het viaduct van Porte St.Denis bij Parijs. Vanuit onze stichting Soham Baba Mission (www.sohambabamission.com) hebben wij daar aflopen zondag 15 nov. een hulpactie georganiseerd voor deze mensen die daar onder zeer schrijnende omstandigheden moeten leven.We gaan binnenkort nog een keer terug...Ik hoop op een reactie van je. Dank je wel.
Met vriendelijke groet,
Else Nora Akkerman

19/11/09 12:23  

Een reactie posten

<< Home