vrijdag, maart 24, 2006

Opnieuw demonstraties en staking in Frankrijk

Gisteren was het weer raak. Een nieuwe studenten- en (vooral) scholierendemonstratie in Parijs en in veel provinciesteden met opnieuw een gewelddadig staartje. In totaal in Frankrijk ruim 400 arrestaties. Het begint voorspelbaar te worden. Ik ben nog even gaan kijken op het plein voor de Dôme des Invalides, waar de confrontatie tussen CRS (Franse ME) en de jongeren plaatsvond. Ik moet toegeven dat ik wel een beetje sensatiezuchtig ben.
Napoleon (die overigens niet echt in de Dôme schijnt te liggen) zag dat het weer goed mis was. Ook in Parijs werden ongeveer 150 jongeren aangehouden (foto). Volgens een Italiaanse fotograaf die al langer aanwezig was, ging het niet om de grootste relschoppers, die auto's in brand hadden gestoken en straatstenen naar de politie hadden gegooid. Die waren volgens hem al lang weg.
Dinsdag volgt een grote landelijke staking. Spoorwegen, de metro van Parijs en de lijnen van Air France zullen hevig ontregeld zijn. De treinen van Thalys (tussen Nederland en Parijs) rijden in principe wel gewoon, maar de maatschappij heeft voor de zekerheid zijn geld-terug-bij-vertraging-programma tijdelijk stopgezet.

Voor de kranten schreef ik gisteren een verhaal waarin de politiek centraal staat.

Foto: Olivier van Beemen

Labels:

0 Reactie(s):

Een reactie posten

<< Home