dinsdag, maart 28, 2006

Van het stakingsfront

Stakingsoptocht in Parjs, nabij Gare d'Austerlitz. Foto: Olivier van Beemen

Ik heb me vandaag maar niet te lang in de massa begeven. Alle stakingen/demonstraties lijken eigenlijk nogal op elkaar. Iedereen schreeuwt dat het arbeidscontract voor jongeren CPE moet worden afgeschaft en hoe slecht de regering is, tot groot genoegen van oude communisten en trotskisten die weer van hun stoffige zoldertjes komen om bladen als Rouge en Révolution internationale te verspreiden. Daar komt het in het kort op neer. De opkomst schijnt wel weer erg hoog te zijn. De vakbonden zelf spraken al van tweeënhalf miljoen demonstranten in heel Frankrijk. In Parijs, waar 4000 man politie is ingezet, zouden de eerste ongeregeldheden alweer plaats hebben gevonden.

Lees hier mijn verhaal.

Labels: ,

3 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

Tja, hoe kennen we Frankrijk op z'n "best" ......al stakend.
Het feit dat realtief weinig fransen op de been zijn tegen de CPE maakt weinig uit. De regering stelt een wet voor en WE zijn tegen, simpel als dat! Dat er iets gedaan moet tegen de jeugdwerkeloosheid is duidelijk. Frankrijk heeft bijna het hoogste cijfer binnen de EU. Op zich is die wet niet eens zo gek, ik hoop dan ook dat de regering voet bij stuk houdt. Volgend jaar kunnen diegene die het niet eens zijn met de regering van zich laten horen met de verkiezingen. Zo hoort dat in een democratie en niet zoals nu gebeurt.....

28/3/06 18:17  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Grappig inderdaad, die Bill O'Reilly. Mooi uitgebalanceerd dat ze als enige beelden het gerel na de demonstratie tonen. Helaas deel ik deze analyse echter wel voor een deel. Er moet echt grondig hervormd worden or 'the French economy will collapse'.

Leuk trouwens ook dat een bezoeker uit La Réunion (neem ik aan) zich op mijn weblog heeft begeven. Ik was er een maandje geleden bijna heengegaan, maar de hoofdredactie vond het risico te groot dat ik met het virus chikungunya terug zou komen.

A propos: inmiddels schijnen al 218.000 mensen besmet te zijn op een bevolking van iets meer dan 700.000: bijna een op de drie. Door het CPE-protest is het begrijpelijk, maar niet geheel terecht, dat er nauwelijks nog aandacht voor is. Ik zal er binnenkort weer eens over berichten.

29/3/06 16:14  
Anonymous Anoniem schreef...

Oliver, klopt, ik woon op Réunion en heb sinds kort(doordat ik op zoek was naar nederlands commentaar over de CPE) je blog gevonden
Er is hier nog veel aandacht voor le Chik. Vannacht is men bij ons begonnen met 'démoustiquer' en overdag zijn ze in de tuin komen spuiten. Al met al een beetje een lachertje want in een op de drie huizen is niemand aanwezig en mogen de millitairen niet de tuin in en vaak weigeren mensen ook nog. Dus veel zin heeft het niet als er in aangrenzende tuinen niets gebeurt. De millitairen weten dat en ik kreeg het idee dat ze het allemaal ook erg onzinnig vonden op deze manier. Maar goed, monsieur le maire kunnen we naderhand niets verwijten, hij heeft gedaan wat hij moest doen!

30/3/06 15:04  

Een reactie posten

<< Home