dinsdag, juli 04, 2006

Cartoonist Willem in Centre Pompidou


Willem in Parijs' cafeetje. Foto: Olivier van Beemen

Dave was niet de enige beroemde Nederlandse Parijzenaar die ik vorige week interviewde. Een dag later had ik een afspraak met de cartoonist Willem (Bernard Willem Holtrop). Ook hem interviewde ik al eens eerder, tijdens mijn stage bij Het Parool, vier jaar geleden. Later ben ik hem ook nog enkele malen tegengekomen, maar het had geen grote indruk gemaakt: hij wist niet meer wie ik was.
Hij werkt voor Libération, Charlie Hebdo en HP De Tijd. De bibliotheek van het Centre Pompidou organiseert tot en met 2 oktober een expositie met tekeningen van hem. De aanleiding daarvoor is hem zelf ook onbekend. 'Er was een plek vrij,' vertelt hij lachend in een cafeetje in Montparnasse.
Hij staat bekend om zijn provocerende tekeningen, met veel seks, geweld en morbiditeit. Ooit, in 1965, tekende hij Juliana als raamprostituee met een prijskaartje van 5,2 miljoen gulden. Willem werd gearresteerd, alle exemplaren van het blad vernietigd en hij moest een boete betalen. Lees het verhaal deze week in de GPD-kranten.

Kleine lettertjes:
Tot mijn schaamte had ik deze expo aanvankelijk gemist. Ik was tijdens de opening op vakantie, maar dat is natuurlijk een slap excuus. Een bericht op de site Hollandais en France maakte mij erop attent.

Labels:

1 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

Hallo Willemfans,


Hij is fijnbesnaard meedogenloos,
maar in het echt is het nog veel erger!
Ik zoek nog een kleine 50 titels!
Over God Vaderland & Oranje maar te zwijgen.
Heb ook dubbel materiaal. Bel of mail me voor lijsten en praatje.
Vanaf '74 ben ik vervent liefhebber.

Groet, Hans-Erik Helberg

14/4/09 22:49  

Een reactie posten

<< Home