woensdag, juli 05, 2006

Parijs kleurt weer blauw

Frankrijk kleurt weer bleu vanavond. Zelfs het Assemblée Nationale heeft nu een spandoek Allez les Bleus opgehangen. Het eigenaardige aan Franse fans is dat ze pas enthousiast worden wanneer het elftal goed presteert. Tijdens de poulewedstrijden, waarin Frankrijk niet kon winnen van Zwitserland en Zuid-Korea, was nauwelijks merkbaar dat het wereldkampioenschap voetbal gaande was, sinds de goede wedstrijd tegen Spanje is iedereen zijn leven lang al voetbalsupporter.
Zoals ik eerder schreef, heb ik - mede daarom - weinig op met het Franse voetbalelftal. Maar voor de duikelende, tijdrekkende Portugezen, die Nederland de afgelopen twee toernooien eruit knikkerden, heb ik uiteraard nog minder sympathie. En het lijkt me wel leuk hier te zijn als Frankrijk de finale zou spelen: gematigd Frankrijksupporter ben ik dus vanavond.
Het kan trouwens nog gezellig worden in de stad. In en rond Parijs wonen zo'n 800.000 Portugezen. Dat is iets minder dan het miljoen waar ik het eerder over had, maar niet gering. Zeker is dat de claxons weer zullen klinken vanavond. Zowel Portugezen als Fransen toonden zich daar afgelopen weekend vrij bedreven in. Zelfs de verdwaalde Italianen in Parijs konden het gisteren niet laten. Meer volgt...

Labels: ,

3 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

kqter vandaag?

6/7/06 15:18  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Die verdraaide Franse toetsenborden waar de 'a' en de 'q' zijn omgedraaid ook altijd!

Kater viel mee vanochtend, hoewel er wel de nodige champagne, bier en wijn in is gegaan gisteren.

6/7/06 15:44  
Anonymous Anoniem schreef...

je schreef eerder dat nederlanders na een overwinning graag de kroeg ingaan, terwijl fransen liever in de auto een uurtje toeterend door de stad krossen. klopt helemaal, maar ik merk ook dat de fransen zonder problemen de kroeg meenemen in de auto... stond langs de kant en de rosé vloog me om de oren. dit zou een lokaal marseille phenomeen kunnen zijn. of niet?

6/7/06 16:51  

Een reactie posten

<< Home