donderdag, februari 22, 2007

Carnaval in Duinkerken

Carnaval in Duinkerken, Leffrinckoucke. Foto's: Olivier van Beemen

Het is carnaval. Ik weet niet precies hoe het in Nederland zit (heb me daar altijd vrij ver van gehouden), maar hier duurt dat feest zo'n drie weken. Hoofdcentra zijn de uiterste zuidoosthoek, Nice, en de uiterste noordwesthoek, Duinkerken (Dunkerque in het Frans). Vorig jaar heb ik een verhaal gemaakt over het feest in het plaatsje Leffrinckoucke bij Duinkerken, georganiseerd door de Halles Bardes (Hellebaarden). Deze - vrij legendarische - foto's (al zeg ik het zelf) plaatste ik vorig jaar al op mijn weblog, maar zijn op onverklaarbare wijze verdwenen. Zo heeft het wereldwijde web wel vaker verrassingen in petto, maar daar zijn voldoende andere sites aan gewijd.

Wellicht vraagt u zich af hoe het eigenlijk zit met al die Vlaamse woorden. Spreken ze daar in Noord-Frankrijk nog Vlaams? Daarover schreef ik twee jaar geleden een verhaal voor Elsevier en Knack dat de nieuwsbrief Orde van den Prince van het Vlaams-Nederlands Genootschap voor Taal en Cultuur online herpubliceerde. Zonder mijn toestemming, voor zo ver ik weet, maar goed, wellicht wel met die van Knack... Hoe dan ook, het verhaal De laatste kreten van Uylenspiegel staat hier, op bladzijde 10 en 11.

Labels: ,

0 Reactie(s):

Een reactie posten

<< Home