woensdag, april 04, 2007

Franse verkiezingen in Nederland / stemwijzer (2)

Het is voor mij vanuit Frankrijk lastig te beoordelen, maar ik denk dat de Franse presidentsverkiezingen (nog) niet heel erg leven in Nederland. Corrigeer mij als het tegenovergestelde waar is. Dat er in ieder geval enige interesse is, bewijst het Instituut voor Publiek en Politiek (IPP), dat op 19 april een discussieavond organiseert in Amsterdam. Een van de sprekers is mijn chef bij Elsevier, Oene van der Wal. Komt dat zien.
Het IPP werkte mee aan een Franse stemwijzer (zie ook dit eerdere bericht over Franse stemwijzers), Mon vote à moi. Ik vind het de meest gebruikersvriendelijke test, wellicht door de overeenkomst met de Nederlandse wijzer. De steeds veranderende reclamebanner is wel superirritant. Mijn resultaat lijkt op de andere tests, opnieuw komt Bayrou als beste uit de bus, gevolgd door Sarkozy, Royal, Voynet, Nihous (weer die jager), Besancenot, Bové, Buffet, Le Pen. De Villiers, Laguiller en Schivardi. Hier kunt u de test ook in het Nederlands kunt doen. Met enkele tips om het jargon iets begrijpelijker te maken.

  • Heffingen (vraag 2) zijn uiteraard belastingheffingen.
  • De carte scolaire (vraag 4) is een systeem dat bepaalt dat leerlingen naar school moeten in het gebied waar ze wonen, wat volgens tegenstanders voordelig is voor elitekinderen en nadelig voor armeren, die noodzakelijkerwijs bij elkaar in de klas belanden.
  • De 'speciale pensioenvoorzieningen voor bepaalde categorieën ambtenaren' (vraag 7) heten in Frankrijk régimes spéciaux, die ertoe leiden dat bijvoorbeeld veel spoorwegenambtenaren met hun vijftigste met pensioen mogen, omdat zij een uitzonderlijk zware baan zouden hebben. Zodra een regering iets aan deze bevoorrechte situatie wil doen, gaan de betrokken ambtenaren net zo lang de straat op tot ze hun zin krijgen (nee hoor, ik probeer uw antwoord niet te beïnvloeden...)
  • Vraag 9: Frankrijk kent geen pensioenfondsen, maar uitsluitend het omslagstelsel: zij die werken betalen het pensioen van gepensioneerden. Door de hogere levensverwachting en de vergrijzing is dat steeds lastiger te financieren.
Laat maar weten waar jullie zouden staan in het Franse politieke landschap.

Labels:

11 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

mijn 1e 5:
Ségolène ROYAL (PS)
José BOVÉ (CU)
Olivier BESANCENOT (LCR)
Marie-George BUFFET (PC)
Arlette LAGUILLER (LO)

interessant om te zien dat i Frankrijk precies dezelfde binnenlandse aangelegenheden spelen als in Nederland. Althans in Nederland spelen ze weer (euthanasie,homo-huwelijk, softdrugs, abortus.) Ik hoop dat Frankrijk nu eenstap (naar mijn mening) voorwwards zet, en Nederland geen stap terug.

ps
zwichten voor greves doen we dus mooi niet!!!

4/4/07 22:30  
Anonymous Anoniem schreef...

Mijn nummer 1 is geworden Sarkozy, niet geheel verrassend als Nederlandse VVD-stemmer. Dan volgen twee mensen die ik niet ken, op plaats 4 Segolene Royal en daarna Bayrou. Interessante thema's maar toch een paar keer "Sans opinion" moeten kiezen omdat ik geen feeling had met de vraagstelling. Tuurlijk ben ik als Nederlander voor euthanasie, homohuwelijk, abortus en softdrugs. Veel zaken waar Sarkozy dan helaas weer tegen is (hij blijft toch te conservatief en minder vooruitstrevend zoals hij zou moeten zijn naar mijn mening)

4/4/07 23:06  
Anonymous Anoniem schreef...

De uitkomst stemt overeen met wat ik zelf al had bedacht: Via het midden (Bayrou) langzaam naar rechts (Sarkozy, de Villiers vervolgens le Pen) en dan aarzelend naar links om te eindigen bij Laguiller, Besancenot en Voynet. Mijn linkse punten zijn duidelijk niet op social-economisch gebied maar des te meer op het homohuwelijk en de vrijheid van canabisgebruik. Jammer overigens dat de vraag over het stakingsrecht zo soft gesteld is. Volgens mij dragen les syndicats ernstig bij aan de economische problemen hier. Wanneer je hier meldt dat in Nederland eenvoudigweg aangekondigd wordt dat er duizenden ambtenarenbanen gaan verdwijnen en de arbeidsvoorwaarden voor postbestellers door de geprivatiseerde postdienst behoorlijk gaan worden uitgekleed, en dat daarop niet direct het hele land plat gaat is volslagen ongeloof je deel.

5/4/07 00:50  
Anonymous Anoniem schreef...

Alexander, we moeten zo ongeveer dezelfde antwoorden gegeven hebben, want ik krijg er precies dezelfde top-5 uit. Bij de andere tests was het ook Buffet en Besancenot (sorry, Olivier)...

Toch denk ik dat ik niet op één van deze vijf zou stemmen; het is me allemaal te 'old school' links zoals in Nederland de SP. Behalve dan Royal, die is me juist weer niet links genoeg. Misschien toch maar Voynet, ik stem in Nederland tenslotte ook altijd op GroenLinks...

5/4/07 09:39  
Blogger Little T schreef...

Mate van overeenkomst per kandidaat
Partij Overeenkomst
Dominique VOYNET (VERTS)
José BOVÉ (CU)
Olivier BESANCENOT (LCR)
Ségolène ROYAL (PS)
Arlette LAGUILLER (LO)
Gérard SCHIVARDI (PT)
Marie-George BUFFET (PC)
Nicolas SARKOZY (UMP)
Francois BAYROU (UDF)
Frédéric Nihous (CPNT)
Philippe DE VILLIERS (MPF)
Jean-Marie LE PEN (FN)

Met mijn gelimiteerde kennis van het franse staatsbestel met haar unieke regelgeving, kan ik eigenlijk alleen uitspraken doen over de wat meer ideologische zaken. Groenlinks in Nederland, dan is het niet zo gek dat ik op mevr. Voynet uitkom.

Groeten
Tijmen

5/4/07 15:44  
Blogger Rene Smit schreef...

Mijn top3

José BOVÉ (CU)
Ségolène ROYAL (PS)
Olivier BESANCENOT (LCR)

het grafiekje staat op http://www.yepcheck.com/printbak/monvoteamoi.gif

In Nederland stemde ik trouwens altijd GroenLinks, alhoewel ik wel steeds rechtser lijk te worden (meer nadruk leg op eigen verantwoordelijkheid in het leven)
Gelukkig staat LePen onderaan, altijd weer een geruststelling....²

7/4/07 02:00  
Blogger Rene Smit schreef...

U kent http://www.generation2007.fr/

Speciaal voor jongeren zoals wij....

8/4/07 11:53  
Anonymous Anoniem schreef...

Olivier, je zou eens een bloglezers onderzoekje moeten doen... volgens mij meer dan gemiddeld aantal groenlinks stemmers hier...

10/4/07 08:53  
Anonymous Anoniem schreef...

Mag ik dan het liberale tegenwicht vormen. Al ben ik waarschijnlijk niet meer zo jong als de rest, links was ik ook in m'n jonge jaren niet.

11/4/07 23:38  
Blogger Hazkan schreef...

Hmm... Ik heb sarkozy op 1 en le Pen op 2. Toch wel verrassend, gezien hetgeen in heb ingevuld...

16/4/07 08:37  
Anonymous Anoniem schreef...

Dominique VOYNET (VERTS)
Francois BAYROU (UDF)
Ségolène ROYAL (PS)
Nicolas SARKOZY (UMP)
José BOVÉ (CU)
Marie-George BUFFET (PC)
Arlette LAGUILLER (LO)
Gérard SCHIVARDI (PT)
Olivier BESANCENOT (LCR)
Philippe DE VILLIERS (MPF)
Jean-Marie LE PEN (FN)
Frédéric Nihous (CPNT)

en dan te bedenken dat ik helemaal niet zo links ben, ook niet zo rechts trouwens ...

24/4/07 22:28  

Een reactie posten

<< Home