maandag, mei 14, 2007

Adieu Jacques Chirac


Woensdag is het dan echt zo ver. Nicolas Sarkozy zal de macht overnemen van Jacques Chirac, die het land twaalf jaar lang leidde. In deze laatste paar dagen Chirac, zal ik u nog enige, vrij willekeurige Chiracmomentjes presenteren. We zullen hem nog missen...
We beginnen in 1988, wanneer Chirac voor de tweede keer vergeefs François Mitterrand hoopt te verslaan in de presidentsverkiezingen. Chirac is op dat moment premier, terwijl Mitterrand al sinds 1981 president is. Tijdens het officiële debat voor de tweede beslissende ronde volgt deze discussie:
  • Chirac: 'Staat u mij toe te zeggen dat ik vanavond niet de premier ben, en u bent niet de president. We zijn twee kandidaten, beiden gelijk, en we onderwerpen ons aan het oordeel van de Fransen. Dat is het enige dat telt. Staat mij dus toe u Monsieur Mitterrand te noemen.'
  • Mitterrand: 'U heeft helemaal gelijk, meneer de premier.'
En dan de blik van Mitterrand. Chirac zou nog zeven jaar geduld moeten hebben.

Labels: ,

1 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

Als ik dit terug zie weet ik ineens weer waarom ik in '81 affiches plakte voor Giscard.

16/5/07 18:14  

Een reactie posten

<< Home