zaterdag, juli 28, 2007

Tour de France in Périgord

Het peloton van de Tour de France op weg naar Angoulème

Onder een fraai zomerzonnetje rijd ik - dat wil zeggen: rijd ik mee met directrice Rudi Wester van het Institut Néerlandais - naar het barokfestival Itinéraire Baroque in de Dordogne. Op enkele tientallen kilometers van onze bestemming rijden we over een landweggetje, waar we een twintigtal mensen van een brug zien kijken. Wat doen ze, vragen we ons af, vissen? Dichterbij gekomen zien we dat het een viaduct over een route nationale is. We zijn per ongeluk bij een heel ander itinéraire beland: een route voor wielrenners, dwars door Frankrijk, ook wel bekend als Tour de France.
En we hebben mazzel: de kopgroep wordt over tien minuten verwacht. Bon, dat worden er dertig, maar dan komen ze. Via de nieuwswagen komen we te weten dat er vier koplopers zijn, en dat Axel Merckx en Sandy Casar daar deel van uitmaken.
Ons geduld wordt uitgetest. Motors met stoere cameramannen, heel veel Skoda's, helikopters, maar eindelijk verschijnen er vier renners aan de horizon, onder wie... Michael Boogerd. Quelle surprise... Ik moet nog even met een echte wielerfan bellen in Nederland om het te checken, maar het was hem.
Een kwartiertje later rijdt ook het peloton langs. Waar ik onze Nederlandse held niet zo fraai op de foto heb gekregen, staat de geletruidrager Contador er goed op. Later meer over het barokfestival van Ton Koopman.

Labels:

2 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

De Tour de France meemaken is speciaal, zelfs als je geen echte wielrenfanaat bent. Regelmatig is Gap etappeplaats en dan maken we er toch echt een dagje voor vrij om de optocht te aanschouwen. Van een heel ander kaliber is de baroktour van Ton Koopman. Enkele jaren geleden mocht ik een Bach-concert van hem meemaken in de kerk van Belvès. Ik was er met vakantie, zag de aankondiging, aarzelde niet en genoot dezelfde avond nog van zijn geweldige orgelspel. Ben benieuwd naar je verslag.

30/7/07 19:17  
Blogger Custom Getaways schreef...

Ik heb dit jaar de Tour de France van begin tot einde mogen meemaken ... deel uitmakend van het hele circus is natuurlijk nog specialer :-). Ik zat daar om de blog "Orange dans le Tour" (zie http://www.orangedansletour.com) te maken.

Een verslag van mijn ervaringen in de Tour en heel veel foto's en video's vind je op mijn website: http://paris.thover.com.

26/8/07 18:44  

Een reactie posten

<< Home