dinsdag, augustus 14, 2007

Wat staat er op de foto? (34)


Op welke intellectueel verantwoorde plek heb ik mijn zaterdagavond doorgebracht? Spelregels en prijs: hier.

Labels:

28 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

Het ziet er een prachtige privé collectie boeken uit. Hopelijk heb je er wat kunnen in snuisteren. Een kleine bibliotheek in één van de zijgangen van het Palais du Luxembourg, misschien?

14/8/07 14:12  
Anonymous Anoniem schreef...

De plek waar Sarkozy gefotografeerd werd. :0)

14/8/07 18:46  
Anonymous Anoniem schreef...

Ik denk dat je er te voet naar toe ging en het Palais de Luxembourg links liet ligen. De bibliotheek van de Académie Française?

16/8/07 14:58  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Ik zal maar eens een tip geven. Ik ben er met de RER (voorstadtrein) heengegaan, vanwaar het nog een eindje lopen was.
Terug waren twee Nederlandse toeristen zo vriendelijk me mee te nemen in hun auto. Het was toen wel erg donker.

16/8/07 15:02  
Blogger vaee schreef...

Ik heb het idee dat je een weekendje kasteel heer hebt gespeeld in het kasteel van Versailles.

16/8/07 17:50  
Anonymous Anoniem schreef...

Je neemt de RER naar CdG, stapt uit in SaintGermain-NotreDame, steekt de Boul. St Michel over, loopt n stukje door, en daar is op de hoek een MacDo. De eerste etage is -zonder dollen- ingericht als bibliotheek. Dus daar zat de Correspondent op zn zaterdagavond, maakte n foto, Photoshopte er wat diepgang in en maakte het zn trouwe lezers er weer moeilijk mee.

16/8/07 21:48  
Blogger Simone schreef...

Ik denk dat het "le chambre à coucher" van de heer Olivier zelf is. Zijn schoonouders in een oergezellig fotolijstje op tafel naast die enige schemerlampjes. En dan in de boekenkast Suskes en Wiskes verstopt achter historische literatuur;-))

16/8/07 22:13  
Anonymous Anoniem schreef...

Ik dacht, misschien dat "het was toen wel erg donker" een hint was van Olivier... maar het plaatsje(?) "le noir" ligt ruim 200km ten zuiden van Parijs en zover komt de RER zeker niet!

Ik heb dus werkelijk geen idee.

17/8/07 11:04  
Anonymous Anoniem schreef...

Simone, als je de foto uitvergroot, zie je dat het geen Suske en Wiske's zijn maar Kuifjes. Vandaar dat Olivier zichzelf nog wel eens razende reporter noemt.
Maar zonder gekheid, een ogenschijnlijke privé-bibliotheek met een fraai barok-plafond op een steenworp afstand van Parijs, intellectueel verantwoord, dat moeten we toch kunnen vinden?

Waar zijn de intellectuele parijskenners onder ons (ik ben geen van beiden). Of heeft Vaee het juiste antwoord al gegeven?

17/8/07 19:13  
Blogger Simone schreef...

Ik denk ook aan een privé collectie. Van een beroemde franse filosoof/schrijver?? Inmiddels is een hele lijst namen diagonaal door mijn intullektuwele brijn gesneld, maar ik kom geen steek verder. Geen van hen lijkt op de persoon op de foto. Dan maar een gokje wagen. Zien we de bibliotheek van Albert Camus of J.P. Sartre?

17/8/07 20:32  
Anonymous Anoniem schreef...

VAEE denkt het meest in de juiste richting.

19/8/07 14:43  
Anonymous Anoniem schreef...

VAEE kwam met versailles...
versailles = lodewijk de 14e, lodewijk de 14e = Molière? Althans dat heb ik weleens uit een (mooie, Franse)film begrepen... dus de bibliotheek van Molière? (Dan zullen de kuifjes en fotolijstjes wel van latere datum zijn!)

19/8/07 18:22  
Blogger Simone schreef...

Misschien Le chateau de Dampierre-en-Yvelines? Indien met juiste richting "geografische richting" wordt bedoeld...

19/8/07 23:47  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Nog steeds geen juist antwoord. Geografisch gezien bevond ik mij ten oosten van Versailles en Dampierre. Inkoppen maar.

21/8/07 10:47  
Anonymous Anoniem schreef...

Chateau de Sceaux dan maar? Met Voltaire als intellectuele rechtvaardiging.

21/8/07 11:51  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

nog een stukje oostelijker

21/8/07 11:51  
Anonymous Anoniem schreef...

Heb je ook een foto waarop je knipoogt?

21/8/07 12:15  
Anonymous Anoniem schreef...

Volgens mij is het Disney Land parijs.. klopt dat?

21/8/07 12:25  
Anonymous Anoniem schreef...

Oostelijker? Ik zat het eigenlijk al meteen te denken, dacht toen weer 'nee, dat zal wel niet', maar misschien toch: Vaux-le-Vicomte?

21/8/07 14:42  
Anonymous Anoniem schreef...

Château de Rambouillet ?

21/8/07 17:04  
Anonymous Anoniem schreef...

Château de Grosbois!

21/8/07 18:32  
Anonymous Anoniem schreef...

Château Vaux le Vicomte.

21/8/07 19:09  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Quel enthousiasme, bravo ! Het was inderdaad Vaux-le-Vicomte, het kasteel waar minister van Financiën Fouquet midden zeventiende eeuw een groot feest organiseerde voor de Zonnekoning, die hem vervolgens tot zijn dood op liet sluiten in Italië. Dat Koninklijk Besluit volgde overigens niet op het jaloersmakende feestje, zoals de overlevering wil, maar zou al lang van tevoren genomen zijn. Op zomerse vrijdag- en zaterdagavonden is het kasteel te bezoeken bij kaarslicht, een grote aanrader. Semprini was de eerste, gefeliciteerd.

21/8/07 19:16  
Anonymous Anoniem schreef...

Tja, wat een regenachtige vakantiedag al niet teweeg kan brengen, als France Telecom/Orange je tenminste niet weer eens in de steek laat. Wanneer je na lang zoeken de oplossing vindt geeft dat voldoening, al zie je in je enthousiasme over het hoofd dat de fameuze Semprini de buit al lang binnen heeft. Proficiat Semprini!

21/8/07 19:35  
Blogger Simone schreef...

Gefeliciteerd Semprini! Voorlopig kan ik nu geen chateau meer zien. Ik zit verdwaasd voor me uit te staren in de RER, heb alle haltes gehad en zoek nu de nooduitgang...

21/8/07 20:14  
Blogger vaee schreef...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

21/8/07 20:44  
Blogger vaee schreef...

En nu heb ik z'on rer gevoel van binnen. Oorzaak zal wel zijn deze enorme intellectuele virtuele kasteel vakantie.

21/8/07 20:47  
Anonymous Anoniem schreef...

hmmm. ik ben er dankzij dit spel achter dat er zelfs google/map/mashups zijn die ook de RER haltes in de geografische context tonen. Waar zo'n regenachtigmiddagspelletje al niet toe kan leiden :-) Rer mssr wèr!

21/8/07 22:53  

Een reactie posten

<< Home