vrijdag, september 07, 2007

Wat staat er op de foto? (37)

In de hoofdstraat

Omgeving van het dorp

In welk dorpje heb ik deze zomer een dagje doorgebracht en waarom? Spelregels en prijs: hier.

Labels:

22 Reactie(s):

Blogger Classified schreef...

Well, je zou zeggen Génolhac voor het artikel over de trein, maar Beaufou, dat op de foto staat, is een heel eind daarvandaan. En wat die mensen in de gele trui er doen, zonder fiets, is me ook een raadsel.

7/9/07 12:24  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Ik denk dat deze geletruidragers dit millenium nog geen fiets hebben aangeraakt. Je bent nog niet heel warm.

7/9/07 12:34  
Blogger vaee schreef...

Waarschijnlijk was je een dagje in Vignoble om je wijnkelder eens goed aan te vullen me de beste Franse wijnen.

7/9/07 15:16  
Anonymous Anoniem schreef...

Het zal wel niet zo zijn dat het om Beaufou gaat, zo dom zal de Correspondent niet zijn en zo slim ben ik dan wel weer. Ik doe n poging. Je was in Belleville-sur-Vie (een heeeel andere Belleville dan dat bij Parijs) want daar vindt de jaarlijkse streekmarkt plaats natuurlijk van de regio. Ieder dorp uit de buurt, zoals Beaufou, heeft een kraampje met de onvermijdelijke produits regioneaux, de leden van de tafeltennisclub van Beaufou (beroemd in de regio) dragen met trots hun gele t-shirts)en je kocht natuurlijk zo'n gezellig katoenen zakje lavendel voor in de kledingkast.
Lijkt me enorm plausibel.

7/9/07 18:28  
Blogger vaee schreef...

Volgens mij was de correspondent in Vaux-en-Beaujolais, in het departement Rhone.
Of het was voor de jaarlijkse boekenmarkt of de bijeenkomst van 900 mensen van
beaufou convivialité?????

9/9/07 14:29  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Mijn bewondering, VAEE. Ik was in Vaux-en-Beaujolais. Maar niet vanwege de jaarlijkse boekenmarkt die erom bekendstaat dat je er vaak dat ene Pleiade-boek dat nog mist in je collectie voor een habbekrats op de kop kunt tikken, noch voor de gegarandeerde gezelligheid die een onderonsje met mooie gekken vaak oplevert. Deel twee van het raadsel blijft dus open.

9/9/07 16:07  
Blogger vaee schreef...

Dan zal het toch zo zijn zoals ik de eerste keer al zei om je wijnkelder weer op peil te brengen

9/9/07 17:35  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Het is een totaal andere reden. Hoe weet je dat het Vaux-en-Beaujolais was?

9/9/07 17:40  
Blogger vaee schreef...

Of was je daar voor de iterneriaire Baroque?

9/9/07 17:41  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Ook niet...

Hint: de mensen in het gele T-shirt zijn trotse inwoners van Arnac-la-Poste

9/9/07 17:46  
Blogger vaee schreef...

Uit eindelijk kwam ik er achter door mij meer hoe onwaarschijnlijk dit lijkt mij te verdiepen in beaufou convivialité

9/9/07 17:47  
Blogger vaee schreef...

Uit eindelijk kwam ik er achter door mij te verdiepen in beaufou convivialité wat achter op het bordje stond wat in de kraam hing.
heb je de reactie bij het rugby nog gelezen?

9/9/07 17:50  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Ik zag het. Zolang het zich maar beperkt tot het veld...

Blijft staan: waarom was ik deze zomer in Vaux-en-Beaujolais

9/9/07 18:01  
Blogger vaee schreef...

Was je soms bij het festival van Beaujolais, waar culturen uit de hele wereld elkaar ontmoeten met zang, dans en theater.

9/9/07 20:43  
Blogger vaee schreef...

Oh sorry even niet goed gelezen je kwam daar niet voor de gezellighed.Dan moet het zijn voor je artikel over de Sloveense bruine beer Franska.

9/9/07 21:07  
Anonymous Anoniem schreef...

Was Moncuq ook vertegenwoordigd? Bestaat er zoiets als een bijeenkomst van plaatsen met een vreemde naam?

10/9/07 17:34  
Anonymous Anoniem schreef...

Om precies te zijn:
'5ème rencontre des communes aux noms burlesques et chantant de France à Clochemerle !'
Hoe kom je dààr in vredesnaam verzeild?

10/9/07 17:40  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Klopt. Dit was de reden van mijn bezoek:

Franse dorpjes met rare namen slaan handen ineen
Inwoners uit de dorpen Mijntiet, Rotop en Mooiedwaas kwamen afgelopen weekend samen om feest te vieren. ,,Zeerkut heeft het echt moeilijk, die wilden hun naam veranderen.”
(Van onze correspondent Olivier van Beemen)
CLOCHEMERLE (GPD) _ ,,Een van de grootste kostenposten van onze gemeente? Het vervangen van het plaatsnaambord. Steeds halen ze het weer weg”, zegt raadslid Maurice Trassard. Dat kost Belazer-de-Post, Arnac-la-Poste in het Frans, ‘4000 francs’ per keer, ruim 600 euro.
Samen met bewoners van 24 andere Franse dorpen met ‘burleske namen’ is hij dit weekend te gast in Clochemerle in de vermaarde wijnstreek Beaujolais, ten noorden van Lyon. Net als vorig jaar zijn de Mooie Dwazen uit Beaufou, de Uieneters uit Minjocebos en de Heilige Zwendelaars uit Saint-Arnac er weer bij.
Het is een echt plattelandsfeest in de enige straat van betekenis van het dorp, dat uitkijkt over de wijngaarden van de Beaujolais Villages. Op het programma staat onder meer een optocht van oude tractoren en een folkloristische dans. De streekwijn vloeit rijkelijk vanaf het middaguur.
De bewoners wisselen anekdotes uit. ,,Mijn zoon moest drie keer herhalen dat hij echt uit Mooiedwaas komt toen hij in het ziekenhuis belandde”, zegt de burgemeester van Beaufou. ,,Ons vragen ze steeds of het alcoholpercentage van onze wijn geen acht procent is, in plaats van de veertien of vijftien op het etiket”, zegt zijn collega uit Heiligezwendel.
Aan weerszijden van de straat prijzen de dorpjes hun lokale specialiteiten aan. Mijntiet (Monteton) brengt een pruimenlikeur aan de man, de Dwazen uit Folles verkopen hun eigen bier en Rotop (Vatan) is vooral bekend om zijn linzen. ,,We organiseren ieder jaar een linzenfestival, waarbij we een Miss Linze kiezen”, prijst burgemeester Yves Fouquet zijn dorp. Duidelijke criteria om verkozen te worden, kan hij niet noemen. ,,Gewoon, een mooi meisje.”
Grote afwezige is Mijnreet (Montcuq). Over dat plaatsje maakte de komiek Daniel Prévost in de jaren zeventig een filmpje, waardoor het plotsklaps nationale bekendheid kreeg. ,,Ik ben trots u voor de eerste keer Mijnreet op tv te tonen. Soms zit het verkeer verstopt in Mijnreet. ’s Avonds is Mijnreet goed verlicht.” Dat werk.
Burgervader der Uieneters Patrick Lasseube, tevens initiatiefnemer van de jaarlijkse ontmoeting, heeft Mijnreet wel uitgenodigd. ,,Als je beseft wat er allemaal in Mijnreet gebeurd is, begrijp ik hun beslissing. Als ze er klaar voor zijn, is Mijnreet van harte welkom.”
Ook de tachtig inwoners van Zeerkut (Trécon) zijn niet altijd even blij met hun naam. Het plaatsje overwoog al eens zijn naam te veranderen, maar heeft dat nooit doorgezet. Ook hier is het plaatsnaambord een gewild souvenir, dat tegenwoordig aan de grond is gesoldeerd.
Ieder jaar groeit het burleske gezelschap. Dit jaar stonden Haarborsten (Seyssins) en De Orgie (Lorgies) te popelen mee te doen. De burgemeesters hebben unaniem besloten de twee nieuwe dorpjes toe te laten.
Toch is niet iedereen welkom. Waar Engelsen en Nederlanders vaak een foto nemen bij het binnenrijden van Condom, zegt dat de Fransen weinig. Lasseube: ,,Wij zeggen ‘préservatif’.”
Zijn persoonlijke favoriet is Berg van de Bedrogen Echtgenoot, Cocumont. ‘Cocu’ is het Franse woord voor iemand van wie de partner is vreemdgegaan. Fransen kunnen ook zelden een glimlach onderdrukken bij het horen van de naam van de voetballer Philip Cocu.
En de organisator Clochemerle zelf ? Dat is de naam van een Franse zedenroman uit de jaren dertig, waarin de bewoners verdeeld zijn in ‘urinofielen’ en ‘urinofoben’: zij die een urinoir bij de kerk willen en zij die dat blasfemie vinden.
Na een weekend feesten en lekker eten zien de deelnemers elkaar volgend jaar terug in Rotop. Misschien brengt het Nederlandse plaatsjes als Doodstil, Oostknollendam en Boerengat nog op ideeën.
(zie ook www.parijsblog.nl)

10/9/07 20:29  
Blogger vaee schreef...

Ja,Ja en dan maar zeggen dat je er niet voor je plezier was. je zal het toch ook niet als Trécon ervaren hebben.
Zo bracht je mij wel op een dwaalspoor, ik had het wel gelezen van die optocht met loco's,etc.
Ook jou verhaal was ik tegengekomen
met die mooie plaatsnamen. Nou ja volgende keer maar meer geluk naar de eeuwige roem.
Je verhaal was overigens schitterend, kan je zo een toneestuk van maken.

10/9/07 22:04  
Anonymous Anoniem schreef...

Toch wel veel roem voor VAEE, neem ik aan... maar niet voordat hij/zij heeft toegelicht waar deze bijzondere alias op duidt?

Kunnen we eerdaags een gezamenlijke borrel organiseren met alle winnaars?

Bij ons om de hoek ligt het dorpje 'Le Saix'(05). Zouden zij in aanmerking komen voor deelname aan de 6ème rencontre des communes aux noms burlesques et chantant de France?

10/9/07 22:24  
Anonymous Anoniem schreef...

Och ja, en dan Philip Cocu. Startte zijn voetbalcarriere bij de club waar ik nog een blauwe maandag in het honderdzevenenveertigste en laatste kleuterteam speelde, voetbalvereniging DCS, door mij indertijd in jeugdige overmoed en met volslagen gebrek aan zelfkennis aangeduid als 'DCS, Door Carl Sterk'....

10/9/07 22:46  
Anonymous Anoniem schreef...

Wat dacht je van "Allemagne en Provence"?

Beaufou kan natuurlijk ook bij
O v Beemen thuis geweest zijn ? ;)

11/9/07 12:04  

Een reactie posten

<< Home