maandag, november 12, 2007

Dromen van Europa

Overleven in de jungle van Calais

'We willen leven als Europeanen,' vertelt een jonge Afghaan me. Zeven maanden is hij onderweg geweest van Kaboel naar Calais in Noord-Frankrijk. Negenduizend euro heeft hij aan een mensensmokkelaar betaald. En nu bevindt hij zich op 30 kilometer van zijn reisdoel, Engeland.
De laatste etappe is echter een van de lastigste, omdat de controle bijzonder strikt is. Toch slagen vrijwel alle illegale immigranten - vaak na tientallen pogingen - erin het beloofde land te bereiken. Tot die tijd wonen ze, volgens schattingen gemiddeld zo'n drie maanden, in de jungle. Zo noemen ze de bossen in en rond Calais tegenwoordig toepasselijk. Ik ging er vandaag kijken en was diep onder de indruk. Dromen van Europa...
Deze week volgt een verslag in de regionale kranten en meer op mijn blog.

Labels: , ,

2 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

na ale jolijt waar ik graag aan mee doe is dit wel weer een verhaal van een heel andere orde. Ik ga maar niet in de discussie over instroom van mensen (waar in NL alweer vanalles over te doen is) maar zie die tenten en die zooi en denk dat die mensen het wel heel zwaar hebben om het vrije westen te bereiken en het hier een beetje aangenaam te hebben. Benieuwd naar je verhaal Correspondent!

13/11/07 12:31  
Blogger Simone schreef...

Inderdaad heel triest om deze foto's te zien. Ik heb hierover ook eens een franse documentaire over gezien op TV5. Onlangs het indrukkwekkende boek "De Vliegeraar" van de schrijver Khaled Hosseini gelezen. De ellende in Afghanistan (en daar niet alleen) is zo schrijnend dat ik wel kan begrijpen dat zij de jungle verkiezen boven het thuisland.

13/11/07 22:55  

Een reactie posten

<< Home