maandag, april 21, 2008

De conciërges sterven uit

Uw correspondent met zijn ex-conciërge Clarinda Pereira aan de Rue de la Montagne Sainte-Geneviève. Foto: Ilse Leenders

Help, de conciërges sterven uit. Deze aimabele dames, steevast Portugees, maken de gangen en binnenplaats schoon, zetten de vuilnisbakken buiten bezorgen de post, helpen je uit de nood wanneer je jezelf buiten hebt gesloten, weten precies of (en met wie) je je vriendin wel eens belazert, innen de huur, redden oudjes van de dood tijdens de hittegolf (echt), geven je op je kop als je je fiets op de binnenplaats zet en vangen aan het eind van het jaar van alle huurders een flinke bonus, les étrennes genaamd.
Probleem: ze is te duur. Op mijn oude adres, waar ik vier maanden geleden ben weggegaan, viel het mee. Daar deelden we haar met z'n 140'en en kostte ze ieder een paar euro per maand. Op mijn huidige adres, met een twintigtal appartementen, zou ze waarschijnlijk tientallen euro's kosten en dat willen de eigenaren niet langer. En dus hebben we geen conciërge.
Morgen meer daarover in uw regionale dagblad. O ja, als u denkt: knap dat hij dat citaat uit Voyage au bout de la nuit van Céline zo maar paraat had: Een stad zonder conciërge heeft geen geschiedenis, geen smaak en is flauw als soep zonder peper en zout, een vormeloze ratatouille. En ook MC Solaar hoort tot zijn repertoire. Klopt op zich wel, maar deze site friste mijn geheugen weer even op.

Labels: , ,

2 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

Wow mag ik even met terugwerkende kracht van een maand of 4 jaloers zijn, zeg maar jaloux de tout (jawel een Julien Clerc-citaat zonder zelfs maar een blik op die quote-site geworpen te hebben) op zo'n leuke woonplek. Mooie herinneringen in armere dagen aan de hotels in de Rue Cujas. Handig postkantoor in de tijd dat je nog girobetaalkaarten moest verzilveren bij La Poste. En de Place de la Sorbonne was/is een favoriet pleintje. Dáárvan zou je nou ns een raadplaat moeten plaatsen, dan maak ik ooit nog een kans op eeuwige roem enzo. Helaas ben ik veeeels te urban:-) om regionale bladen te lezen maar ik ga wel zoeken naar je verhaal over de concierges.

21/4/08 22:05  
Anonymous Anoniem schreef...

Digicode, digicode, tu me reconnais........

http://fr.youtube.com/watch?v=i0n4JbVtPm4

21/4/08 23:35  

Een reactie posten

<< Home