dinsdag, april 22, 2008

Het Franse lied: Winnaars van het Eurovisie Songfestival

Die arme Sébastien Tellier (kijk hier naar zijn liedje Divine). Na alle kritiek op de taal waarin hij zijn Eurovisieliedje volgende maand in Belgrado zingt, Engels, was hij best bereid enkele Franse zinnen toe te voegen. Maar daarvoor is het te laat, vindt Mr. Songfestival Svante Stockselius. De definitieve versie van de liedjes moest immers in maart binnen zijn.
Er waren tijden dat Frankrijk gewoon nog met Franstalige liedjes kon winnen. Sterker nog, ook onder de vlaggen van Luxemburg en Monaco wonnen Fransen het songfestival en daarmee zijn ze zelfs de recordhouders (tien overwinningen, als ik goed geteld heb). Maar ja, alles wordt minder.
Hier de betere tijden.

Eerste Franse winaar tijdens derde editie van het festival. "Het is een liedje dat - hoe kan het anders bij de Fransen - de liefde tot onderwerp heeft". In Hilversum, 1958. André Claveau - Dors mon amour. Tekst: Pierre Delanoë. Voor Frankrijk.


Gainsbourg steelt met France Gall de show in Napels, 1965. France Gall - Poupée de cire, poupée de son. Tekst: Serge Gainsbourg. Voor Luxemburg. Het groothertogdom won het festival vijf keer, waarvan vier keer met Franse artiesten.


Ook het prinsdom op de rots aan de Middellandse Zee won een keer met een Fransman, in Dublin, 1971. Séverine - Un banc, un arbre, une rue. Tekst: Yvan Dessca. Voor Monaco.


Dertig jaar geleden wisten de Fransen zelfs nog te winnen op Engels grondgebied. Londen, 1977. Marie Myriam - L'oiseau l'enfant. Tekst: Joe Gracy. Voor Frankrijk.


Bergen 1986. Laatste Franstalige winnaar. Sandra Kim - J'aime la vie. Tekst: Marino Atria. Voor België. De clip van het Songfestival zelf staat - in matige kwaliteit - hier.

Labels: , ,

4 Reactie(s):

Blogger Bloem schreef...

Serge Gainsbourg rulezzz...
Forever Serge Gainsbourg!!!

22/4/08 15:36  
Anonymous Anoniem schreef...

Het is té leuk om de doorgaans goed gedocumenteerde en grondig geresearchte bijdragen van onze Correspondent in dit geval even te fileren, bekritiseren en gruwelijk uitgebreid aan te vullen. Kijkt u even mee?
Nogal Franstalig, allemaal. Il me semble:-)

1956 Refrain - Lys Assia (CH)
1958 Dors, mon amour -
André Claveau(FR)
1960 Tom pillibi - Jacqueline Boyer (FR)
1961 Nous les amoureux -
Jean-Claude Pascal (LU)
1962 Un premier amour -
Isabelle Aubret (FR)
1965 Poupée de cire, poupée de son -
France Gall (LU)
1969 Un jour, un enfant -
Frida Boccara (FR)
1971 Un banc, un arbre, une rue -
Sévérine (MC)
1972 Après toi - Vicky Leandros (LU)
1973 Tu te reconnaîtras -
Anne-Marie David (LU)
1977 L'oiseau et l'enfant-
Marie Myriam (FR)
1983 Si la vie est un cadeau -
1986 J'aime la vie -Sandra Kim (BE)
1988 Ne partez pas sans moi -
Céline Dion (CH)

22/4/08 16:16  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Goed dat de lezers niet klakkeloos aannemen wat ik hier allemaal beweer. Ik geef toe, ik heb enige verwarring gezaaid door Frans en Franstalig een beetje door elkaar te gebruiken. Ik bedoelde echter dat 10 Fransen het festival hebben gewonnen, wat het hoogste aantal is uit één land. Daarbij hebben ook zangeressen uit Zwitserland, Griekenland, Canada en België het songfestival gewonnen met een Franstalig liedje. Franstalige winnaars (14) moeten het echter ruimschoots afleggen tegen Engelstalige (23).
Zo, da's weer rechtgezet. Kom maar op François...

27/4/08 12:58  
Blogger François schreef...

Ach ja, waarom reageerde ik niet gewoon onder dat bericht door te zeggen dat Gainsbourg inderdaad ook volgens mij roelt (hij roelt vanwege Poupée de cire maar ook vanwege al die andere prachtige liedjes). Neeeee, ik moest zonodig triomfantelijk doen. Waarom luisterde ik niet naar het stemmetje achterin mn kop (dames noemen dat intuitie) dat zei dat een jongeman die én Frans én geschiedenis heeft gestudeerd zijn info wel zal checken en dat je die niet met een paar muisklikken intellectueel van zijn weblog veegt...Zelfs niet als hij onder een bericht over Franse zangeressen een clipje van de Waalse Sandra Kim zet:-).
Kortom waarom herinnerde ik me niet dat de allllergrootste hit van de Smiths (nooit ingezonden voor het songfestival) over mij gaat: Big mouth strikes again:-(

27/4/08 19:40  

Een reactie posten

<< Home