woensdag, februari 08, 2006

Pedofiliezaak van Outreau

Onderzoeksrechter Fabrice Burgaud verschijnt vandaag voor de parlementaire enquĂȘtecommissie die uitzoekt wat er allemaal misging in de pedofiliezaak van het Noord-Franse stadje Outreau. Vier jaar geleden dacht Frankrijk een groot pedofilienetwerk binnen zijn grenzen te herbergen, met een twintigtal daders en evenveel jonge slachtoffertjes. Eind vorig jaar bleek het uiteindelijk om twee daders, twee medeplichtigen en drie misbruikte kinderen te gaan, die van de daders. Dertien 'pedofielen' hadden gezamenlijk meer dan 25 jaar onschuldig vastgezeten. Een veertiende verdachte, van wie de onschuld later ook bleek, pleegde zelfmoord in gevangenschap.
Een van de belangrijkste redenen daarvoor was de eenzijdige benadering van de onderzoeksrechter, een functie die in Nederland niet bestaat, maar die neerkomt op een soort machtige variant van de openbare aanklager. Zoals zijn naam al aangeeft leidt hij zelf het onderzoek en wordt op zijn advies besloten of iemand in voorlopige hechtenis moet of niet. Burgaud had volgens zijn critici slechts oog voor belastend materiaal en tegenbewijzen liet hij links liggen. Pikant is dat de onschuldig gebleken slachtoffers van de rechter bij de zitting aanwezig zullen zijn.
Ik ben er hopelijk ook bij in de zaal, hoewel dat op losse schroeven staat. Na een eerder verhaal over Outreau belde ik drie weken geleden al wat de procedure was voor de pers bij deze zitting, waarop de parlementaire persdienst me vertelde dat tijdige aanwezigheid en bezit van een perskaart voldoende zijn. 'Echt waar?', vroeg ik. 'Echt waar', bevestigde de dienst.
Toen ik gisteren voor de zekerheid toch nog maar even belde, bleek het heel anders. 'Nee, er is een lijst. Ja, u bent welkom in de speciale persruimte met een groot scherm.' Toen ik antwoordde dat ik dan net zo goed thuis op tv kon kijken (minstens drie zenders zenden de zitting rechtstreeks uit) en dat het wel ironisch was, omdat ik me juist als eerste had aangemeld, vertelde ze me dat er misschien nog wel een mogelijkheid is. Ik bel haar zo nog even. Hoe dan ook, morgen staat in de GPD-kranten wat zich afspeelde tijdens deze historische zitting.

Labels:

0 Reactie(s):

Een reactie posten

<< Home