woensdag, maart 08, 2006

Serge Gainsbourg

Sinds vorige week staat zanger Serge Gainsbourg in het middelpunt van de belangstelling in Frankrijk. Het was 2 maart vijftien jaar geleden dat hij stierf. Toevallig luister ik sinds een maand of twee veel Gainsbourg en heb van vrienden al talrijke aardige verhalen over hem gehoord, die ik de lezer van mijn blog niet wil onthouden. Voor fans zal het de honderdste keer zijn dat ze over deze schandaaltjes lezen, anderen zullen zich goed vermaken.

In 1965 schrijft Gainsbourg het liedje Poupée de cire, poupée de son voor het 17-jarige zangeresje France Gall, dat daarmee voor Luxemburg het Eurovisie Songfestival wint. Een jaar later laat hij haar het dubbelzinnige Les sucettes (klik voor songtekst) zingen, 'de lolly's'. Liefhebbers zoeken sucer op in het woordenboek. In Nederlandse vertaling (fragment): 'Als de naar anijs smakende gerstesuiker (van de lolly) door de keel van Annie stroomt, is zij in het paradijs.'
De dubbelzinnigheid, die in de videoclip nog sterker aanwezig schijnt te zijn, ontgaat Gall aanvankelijk, in al haar onschuld. Wanneer ze die later toch ontdekt, is ze razend. Ze zingt het liedje nooit meer en verbreekt de samenwerking met Gainsbourg.

Tijdens een tv-uitzending in 1984 vraagt de presentator Gainsbourg hoe hij zijn verjaardag viert. 'Door me stevig te bezatten, net als op alle andere dagen,' antwoordt hij. De show gaat verder, Gainsbourg vertelt de nodige onsamenhangende verhalen en het gesprek komt op belasting. De zanger benadrukt dat de fiscus 74 procent van alles wat hij verdient, opeist. Ter illustratie haalt hij een biljet van 500 francs uit zijn zak, pakt zijn aansteker en verbrandt het op het podium.
Frankrijk is het nog niet vergeten. In een interview vorig jaar met Michel Houellebecq vroeg ik de meesterprovocateur of hij soms provoceert, waarop hij antwoordde dat dat wel meeviel: 'Een biljet van 500 francs verbranden, dat is pas provocatie.'

Twee jaar later is Gainsbourg te gast in een show van de beroemde Franse presentator Michel Drucker. Hij wordt voorgesteld aan Whitney Houston, nog ver voor haar Bodyguard-periode. Houston zegt iets als 'nice to meet you', waarop Gainsbourg duidelijk zegt 'I'd like to fuck you'. Drucker wordt knalrood en probeert Houston duidelijk te maken dat Gainsbourg haar het hof probeert te maken. 'Nee, nee,' zegt Gainsbourg daarop: 'Ik wil haar neuken.' Whitney Houston stamelt op dat moment iets als: 'Hij wil..., hij wil...'. Gainsbourg: 'Ho eens even, ik heb niet gezegd dat ik je nu wil neuken, pas na de uitzending', waarop hij nogmaals in lachen uitbarst. Houston schijnt een jaar of tien niet meer in Frankrijk geweest te zijn.

Bron: www.gainsbarre.com

Eerdere berichten over Franse muziek:
Franse chansons in top 2000 / Zebda / Jacques Brel

4 Reactie(s):

Blogger Werner Bossmann schreef...

Je moet de dvd Gainsbourg a Gainsbarre eens bekijken. Daar staat ook die fantastische scene met Whitney Houston op. Ik was nog het meest geschokt door de presentatoren van die Franse amusementsshows (kan ook steeds dezelfde geweest zijn). Daar kan Fred Oster nog een puntje aan zuigen en waarschijnlijk zijn zij wel nog altijd op tv. Hoogtepunt voor mij, de videoclip waarin hij al playbackend een graf staat te graven, ergens uit begin jaren zestig.

8/3/06 18:36  
Anonymous Anoniem schreef...

dat France Gall aanvankelijk niets door had heeft niet zozeer met haar onschuld te maken maar meer met het feit dat haar IQ haar schoenmaat niet schijnt te overtreffen. 'une verre d'eau tiède entre les oreilles' heet dat in het frans.

PWI

8/3/06 20:58  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Die Michel Drucker is inderdaad nog steeds op tv, iedere zondag in Vivement Dimanche. Ik zal eens kijken of ik die dvd ergens op de kop kan tikken. Ben erg benieuwd.

Een IQ van rond de 32 is inderdaad niet bijster hoog. Maar dat liedje van de Poupée de cire zingt ze best leuk, moet ik zeggen.

8/3/06 23:17  
Anonymous Anoniem schreef...

PWI heeft iets tegen F.G. dat is inmiddels wel duidelijk ;-)

Maarre...ik heb de video bekeken met Drucker en het is niet hij die rood wordt, maar Whitney, kijk maar goed.
Heel vermakelijk allemaal, dat wel.

9/3/06 21:57  

Een reactie posten

<< Home