dinsdag, april 04, 2006

Weer 1 à 3 miljoen stakers; weer onrust

Place de la République vanmiddag. Foto: Olivier van Beemen

Een vergelijking tussen de Franse toestanden en het voortslepende conflict tussen Israël en de Palestijnen is natuurlijk grotesk, maar de huidige stakingsdag in Frankrijk leek wel verdacht veel op die van vorige week. Opkomst: opnieuw 1 à 3 miljoen, opnieuw rellen, studenten die nog steeds door willen gaan tot het CPE van tafel is en de regering die in principe niet verder wil gaan dan de eerdere concessie: halvering van proeftijd en motivatie van eventueel ontslag.
Morgen gaan afgevaardigden van de regeringspartij UMP, die de absolute meerderheid heeft in het parlement, overleggen met studenten en vakbonden, onder leiding van minister van Binnenlandse Zaken Nicolas Sarkozy. Die wordt door sommigen als de eigenlijke premier gezien op dit moment.
Voor mij was het nog drukker dan de afgelopen dagen en weken. Vanmorgen en -middag mee met de staking, vervolgens een interview waarover ik later meer zal schrijven en zojuist ben ik nog even gaan kijken op Place d'Italie, waar de stakingsoptocht eindigde. Toen de flesjes en straatstenen niet al te ver van mijn hoofd voorbij vlogen (ok, beetje overdreven, maar het was best angstaanjagend), besloot ik dat het wel weer voldoende was voor vandaag.

Lees mijn verhaal onder meer in De Stentor.

Labels: ,

0 Reactie(s):

Een reactie posten

<< Home