dinsdag, november 28, 2006

Zwartboek in Frankrijk

De film Zwartboek van Paul Verhoeven gaat morgen in Frankrijk in première, onder de Engelse naam Black Book. Gisteren en vandaag zijn her en der in het land voorpremières. Ik zag al enkele malen een trailer tijdens andere bioscoopbezoeken: erg leuk je eigen taal te horen tussen alle Fransen.
Paul Verhoeven is - net als vrijwel overal - populair in Frankrijk. Zelfs een film als Starship Troopers, die elders minder goed is ontvangen, kreeg in Frankrijk veel bijval. De Fransen zagen de dubbele laag in de film wel, waar andere volken die niet zagen, luidde de verklaring. (Zelf heb ik de film niet gezien, dus dat oordeelt lastig)
Twee jaar geleden organiseerde de cinemathèque française een volledig retrospectief: gedurende een maand toonde de cinematheek al zijn films in een zaal aan de Boulevard Bonne Nouvelle. Bij de opening van dit evenement was Paul Verhoeven zelf aanwezig. Die vond plaats in de fraaie zaal van de Cinémathèque in Trocadéro.
Toen Rutger Hauer met Monique van de Ven op de fiets over de trambaan door Amsterdam fietste (met dat fantastische deuntje), beleefde ik een van mijn ergste heimweemomenten tijdens de vier jaar die ik in Parijs woonde.
Le Monde noemt de film vandaag 'een van de beste, zoniet de beste film van de duivelse Bataaf'.

Update (29-11-2006, 10:58): het Franse publiek in UGC Les Halles applaudisseerde gisteren voor de film, hetgeen hoogst ongebruikelijk is wanneer er niemand van de crew aanwezig is. Ook ik was erg onder de indruk en ben het niet eens met de doorgaanse negatieve recensies die ik in de Nederlandse kranten las.

Labels:

1 Reactie(s):

Blogger Rene Smit schreef...

Ik vind het alleen gek dat ze de titel in het Engels hebben vertaald en niet in het Frans..

4/12/06 02:16  

Een reactie posten

<< Home