donderdag, mei 17, 2007

Joggen door Parijs

De Amerikanisering in de Franse politiek heeft meteen toegeslagen. Sarkozy en zijn kersverse premier François Fillon hebben vandaag volgens de berichten een rondje hardgelopen door Parijs. Waar precies is niet bekend. Ja, ja, zeker door de tuinen van het Elysée, reageerde een lezer op de site van Libération.
Hardlopen is voor veel Fransen een rare, minderwaardige bezigheid, die te dikke Amerikanen nodig hebben om een beetje in vorm te blijven. Ze hebben er ook niet echt een woord voor en spreken - net als wij - van jogging of nog erger, van footing. Lange tijd dacht ik dat ze daarmee een partijtje voetbal bedoelden, aangezien voetbal in het Frans le foot is. Je gaat je afvragen waar die speciale vreemde-woorden-aanpassen-tot-netjes-Frans-commissie van de Acadamie Française (de Franse taalpolitie) zich de hele dag mee bezig houdt.
Hoe dan ook, als Fillon en Sarkozy zo goed hun best doen in vorm te blijven, dan kan ik natuurlijk moeilijk achterblijven. Ik ga ondanks het druilerige weer maar eens een paar rondjes lopen door mijn favoriete Jardin du Luxembourg.

Labels: ,

2 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

Actually, Fillon's wife is Welsh not English.

19/5/07 11:55  
Anonymous Anoniem schreef...

Sorry, als Achterhoeker had ik moeten begrijpen dat je een Welsh nooit een English mag noemen.

19/5/07 20:49  

Een reactie posten

<< Home